مقایسه مصرف هشت هفته مکمل کراتین و گلوتامین به همراه تمرین مقاومتی بر سطح ALP موشهای کوچک آزمایشگاهی ماده

پیام:
چکیده:
مقدمه و هدف
در سالهای اخیر ورزشکاران به منظور افزایش توان، سرعت، افزایش حجم عضلانی، جلوگیری از صدمات ورزشی و حفظ عملکرد عضلانی از تمرینات مختلف مقاومتی و مکمل های غذایی استفاده می کنند. در همین راستا تحقیق حاضر با هدف مقایسه تاثیر یک دوره 8 هفته ای مصرف مکمل کراتین (2 gr.kg-1.day-1 در هفته اول و 48/0 gr.kg-1.day-1 در هفته های دوم تا هشتم) و گلوتامین (1 gr.kg-1.day-1 در هفته های اول تا هشتم) به همراه تمرین مقاومتی بر سطح ALP موشهای کوچک آزمایشگاهی ماده انجام شد.
مواد و روش ها
مطالعه حاضر به صورت تجربی، بر روی 80 سر موش آزمایشگاهی کوچک ماده از نوع سوری بالغ (5±28 گرم) انجام شد. حیوانات به صورت تصادفی به 8 گروه تمرین مقاومتی، تمرین مقاومتی+کراتین، تمرین مقاومتی+ گلوتامین، تمرین مقاومتی+کراتین+گلوتامین، کراتین، گلوتامین، کراتین+گلوتامین و کنترل تقسیم شدند (10N=). تمرین مقاومتی (5 روز در هفته) شامل بالا رفتن (4 ست، 5 بار تکرار با دو دقیقه استراحت بین ست ها) از نردبان (به طول یک متر و شامل 26 پله) و حمل کردن 30 درصد از وزن بدن موش (به صورت تعلیق از دم) در هفته اول و افزایش تا 200 درصد وزن بدن آن تا هفته پایانی بود. 48 ساعت پس از آخرین جلسه تمرین مقاومتی خون گیری انجام گرفته و سطح ALP آزمودنی اندازه گیری شد.
یافته ها
نتایج نشان داد سطح آنزیم ALP گروه تمرین مقاومتی+کراتین+گلوتامین در مقایسه با گروه کنترل افزایش یافته بود (86/15±3/144 در مقایسه با 69/25±7/234 p < 0/05; U.L-1).
نتیجه گیری
نتایج این پژوهش نشان داد تمرین مقاومتی به همراه مصرف مکمل های کراتین - گلوتامین باعث افزایش سطح آنزیم ALP کبد موش می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
732 تا 743
لینک کوتاه:
magiran.com/p1461998 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!