اثر کاربرد یک نوع فیلتر در تشخیص تحلیل ریشه در رادیوگرافی دیجیتال

پیام:
چکیده:
مقدمه
رادیوگرافی دیجیتال دارای خصوصیات مطلوب در روند تشخیص تحلیل های خارجی ریشه است. هدف از این تحقیق تعیین دقت رادیوگرافی دیجیتال پردازش شده با فیلتری به نام«جبران تضعیف اشعه X و واکنش بینایی» در ارزیابی تحلیل آپیکالی ریشه بود.
مواد وروش ها
در این مطالعه تجربی- آزمایشگاهی تعداد 60دندان پرمولر مندیبل انتخاب شد. از این دندان ها قبل و بعد از ایجاد تحلیل آپیکالی مصنوعی، رادیوگرافی پری آپیکال به شیوه موازی تهیه گردید. تحلیل ایجاد شده روی دندان ها به کمک یک پروب پریودنتال اندازه گیری و بعنوان استاندارد طلایی در نظر گرفته شد. رادیوگرافی دیجیتال یک مرتبه بدون پردازش وبار دیگر به منظور اصلاح تضعیف اشعهX و واکنش بینایی، در نرم افزار دنتال آی مورد پردازش قرار گرفت. مقادیر بدست آمده در رادیوگرافی پردازش شده و شرایط استاندارد با آزمون ناپارامتریک ویل کاکسون و کندال مورد مقایسه قرار گرفت. در این مطالعه جهت تعیین دقت این الگوریتم مقادیر بدست آمده از رادیوگرافی پردازش شده و پردازش نشده تحت آنالیز آماری ویل کاکسون قرار گرفت(05/0(α=.
یافته ها
میزان صحت تحلیل آپیکالی ریشه در رادیوگرافی پردازش شده در مقایسه با شرایط استاندارد طبق ضریب توافق کندال 88درصد گزارش شد. براساس آزمون ناپارامتری ویل کاکسون بین داده های رادیوگرافی پردازش شده و شرایط استاندارد تفاوت آماری وجود نداشت(2/0=P value). براساس آزمون ناپارامتری ویل کاکسون بین داده های رادیوگرافی پردازش شده و پردازش نشده تفاوت آماری وجود داشت(004/0=P value).
نتیجه گیری
با در نظر گرفتن محدودیت های پژوهش حاضر، نتایج مطالعه نشان داد که استفاده از الگوریتم اصلاح تضعیف اشعهx و واکنش بینایی در تشخیص و تعیین میزان تحلیل آپیکالی ریشه موثر می باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
397
لینک کوتاه:
magiran.com/p1463163 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!