مقایسه ترکیب شیمیایی دو ماده پر کننده انتهای ریشه ی دندان ایرانی

پیام:
چکیده:
مقدمه

در جراحی ریشه ی دندان و ترمیم پرفوراسیون، مواد رتروفیل باید انتهای ریشه را در مقابل انتشار محصولات باکتریال از محیط کانال ریشه به بافتهای اطراف ریشه ای مهروموم کند که موجب ترمیم بافت میشود. مواد متعددی به منظور پر کردن انتهای ریشه استفاده شده اند. در این مطالعه ترکیب شیمیایی دو ماده ی ایرانی پرکننده ی انتهای ریشه که سرامیک سرد و سم سمنت نام گذاری شده اند، مقایسه شدند.

مواد و روش ها

در این مطالعه ی توصیفی آزمایشگاهی برای بررسی ساختاری و تعیین عناصر و اجزای تشکیل دهنده ی دو ماده،از روش فلورسانس اشعه ایکس و تفرق اشعه ایکس استفاده شد. یک نمونه سرامیک سرد و دو نمونه سم سمنت (تولید شده در دوسال متفاوت با شماره بسته های مختلف) مورد آزمایش قرار گرفت. 5/3 گرم از پودر هر نمونه همگن شد و به شکل قرص هایی درآمد و توسط فلورسانس اشعه ایکس و تفرق اشعه ایکس مورد بررسی قرار گرفت. داده ها جمع آوری شد و از طریق آزمون مقایسه نسبتهای فیشر تجزیه تحلیل گردید. (05/0=α)

یافته ها

نتایج تفرق اشعه ایکس نشان داد که سرامیک سرد و سم سمنت دارای فاز اصلی مشابه هستندکه شامل لارنیت، باریت و کلسیم سیلیکات بود. نتایج فلورسانس اشعه ایکس نشان داد، اختلاف معناداری میان عناصر و ترکیبات تشکیل دهنده سرامیک سرد و سم سمنت وجود ندارد. تفاوت هایی در میزان روی و زیرکونیوم و فسفر وجود داشت.

نتیجه گیری

با توجه به تشابه ساختاری عناصر و ترکیبات سرامیک سرد و سم سمنت که در این مطالعه نشان داده شد، به نظر می رسد که سم سمنت ویژگی های فیزیکی و شیمیایی مشابهی با سرامیک سرد دارد.

زبان:
فارسی
در صفحه:
379
لینک کوتاه:
magiran.com/p1463167 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!