بررسی زیست فعالی وتوانایی رهایش میزان فلوراید کامپوزیت سمان گلاس آینومر/ الیاف ابریشم

پیام:
چکیده:
مقدمه
سمان دندانی گلاس آینومر از مهم ترین بیومواد ترمیمی مورد استفاده در دندانپزشکی است. هدف اصلی از این پژوهش، ساخت کامپوزیت سمان گلاس آینومر- الیاف ابریشم و بررسی تاثیر افزودن الیاف ابریشم طبیعی صمغ زدایی شده بر زیست فعالی ومقدار رهایش فلوراید سمان گلاس آینومربود.
مواد و روش ها
در این مطالعه، سمان گلاس آینومر توسط الیاف ابریشم طبیعی تقویت شد. به این منظور الیاف ابریشم طبیعی، صمغ زدایی شده و با سمان گلاس آینومر تجاری (Fuji II GC) با نسبت 3 درصد وزنی کامپوزیت شد. به منظور بررسی شکل و قطر الیاف و همچنین اثبات حضور فیبروئین در الیاف ابریشم به ترتیب از میکروسکوپ الکترونی روبشی (Scanning Electron Microscopy) و طیف سنجی تبدیل فوریه فروسرخ(FourierTransform Infrared Spectroscopy) استفاده شد. از بزاق مصنوعی برای بررسی مقدار رهایش فلوراید در یک دوره زمانی 14 روزه و از محلول شبیه سازی شده بدن(Simulated Body Fluid) برای بررسی زیست فعالی کامپوزیت در دوره های زمانی 1، 3، 7، 14 و 21 روز استفاده شد. تحلیل آماری با استفاده از تحلیل واریانس یک سویه ((One Way ANOVAانجام شد و تفاوت ها بین مقادیر نتایج، در صورتی که 05/0p< بود، معنادار در نظر گرفته شد.تعداد نمونه ها 3 در نظر گرفته شد (n=3).
یافته ها
نتایج تصاویر SEMو FTIR، حصول فیبروئین را تایید نمودند. در نتایج آزمون رهایش فلوراید، میزان فلوراید آزاد شده از کامپوزیت کمتر از سمان گلاس آینومر بود. تصاویر SEMو FTIRحضور کلسیم فسفات را بعد آزمون نشان داده واحتمال زیست فعالی کامپوزیت را تقویت نمودند. اختلاف مقادیر نتایج بین تمامی گروه ها بر اساس مطالعات آماری معنادار بود(05/0p<).
نتیجه گیری
با توجه به محدودیت های مطالعه حاضر مجموعه نتایج نشان داد که کامپوزیت سمان گلاس آینومر/ الیاف ابریشم نسبت به گلاس آینومر دارای میزان رهایش فلوراید کمتر و دوره رهایش طولانی تر بوده و احتما لا زیست فعالی بیشتری دارد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
365
لینک کوتاه:
magiran.com/p1463169 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!