بررسی هیستولوژیکی ترمیم پذیری زخم باز پوستی پس از مصرف موضعی ژل آلوئه ورا

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف

یکی از مهم ترین مسایل علم پزشکی، ترمیم زخم ها است. آلوئه ورا از گذشته های دور در درمان ناراحتی های پوستی استفاده شده است. در این پژوهش آثار کاربرد ژل آلوئه ورا بر روند التیام زخم به روش دقیق میکروسکوپی و شمارش سلولی بررسی گردید.

روش بررسی

این مطالعه به صورت تجربی از مهر تا اسفند 1393 در آزمایشگاه فارماکولوژی انجام پذیرفت. 60 سر رت در روز جراحی بیهوش و در پشت گردن زخمی به ابعاد mm 5/1 5/1، ایجاد گردید. سپس رت ها به طور تصادفی در گروه های شاهد، تجربی و گروه کنترل مثبت تقسیم شدند. هر گروه به سه دسته کوچک تر با دوره های 4، 7 و 14 روزه تقسیم گردیدند. از روز صفر به بعد سطح زخم ها در گروه تجربی یک روزانه دو بار و گروه تجربی دو روزانه یک بار از ژل آلوئه ورا و در گروه کنترل مثبت، کرم فنی تویین مصرف گردید. سطح زخم و بهبود آن در روزهای تعیین شده سنجیده شد، در انتهای هر دوره، موش ها با روش استنشاق اتر بیهوش و یک نمونه از بستر زخم تهیه شد و با رنگ آمیزی هماتوکسیلن- ائوزین (H&E stain) و تری کروم ماسون (Masson's trichrome stain) مورد بررسی قرار گرفتند.

یافته ها

نتایج مطالعه ماکروسکوپی سطح زخم ها و مطالعه میکروسکوپی بستر زخم و تعداد فیبروبلاست های هر دو گروه تجربی نسبت به گروه شاهد از نظر آماری افزایش معنادار داشت (0011/0P=) و سبب تسریع التیام زخم شد (آزمون به روش MANOVA انجام شد).

نتیجه گیری

نتایج نشان داد که کاربرد موضعی دو بار ژل آلوئه ورا سبب تسریع روند التیام زخم از دیدگاه بررسی هیستولوژیکی و شمارش سلولی در رت می گردد.

زبان:
فارسی
صفحات:
660 تا 667
لینک کوتاه:
magiran.com/p1465460 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!