میزان شیوع درد در نوجوانان قربانی مین و مهمات عمل نکرده و ارتباط آن با مشکلات اندام حرکتی

پیام:
چکیده:
اهداف
درد و محدودیت های حرکتی ناشی از قطع عضو در مصدومان به خصوص کودکان، باعث بروز مشکلات حرکتی جبران ناپذیری در درازمدت می شود. هدف این مطالعه، بررسی شیوع درد و ارتباط آن با مشکلات اندام حرکتی در نوجوانان قربانی مین و مهمات عمل نکرده بود.
ابزار و
روش ها
در یک مطالعه مقطعی در سال 1388، 76 نوجوان 9 تا 18 سال قربانی مین و مهمات جنگی عمل نکرده، ساکن پنج استان مرزی (آذربایجان غربی، ایلام، کرمانشاه، کردستان و خوزستان)، در دو اردوی سلامت بررسی شدند. اطلاعات دموگرافیک آنها به وسیله پرسش نامه محقق ساخته جمع آوری شد. وضعیت اندام های حرکتی، مفاصل و وجود درد در اندام ها با معاینات بالینی و گرفتن شرح حال بیماران توسط متخصص طب فیزیکی مورد ارزیابی قرار گرفت. داده ها توسط نرم افزار SPSS 22 و آزمون آماری مجذور کای تحلیل شدند.
یافته ها
میانگین سنی قربانیان در زمان مطالعه 00/2±11/16سال و 65 نفر (5/85%) از آنان پسر بودند. 41 نفر (9/53%) دچار قطع عضو بودند که 23 نفر (1/56%) آنها قطع عضو اندام فوقانی داشتند. در تمامی مصدومان دچار قطع عضو درد گزارش شد. درد اندام های حرکتی تحتانی در نوجوانان 18-15ساله به طور معنی داری از بچه های 14-10ساله بیشتر بود (05/0p<). سپس، کنتراکچر (7/19%) و تاندونیت و بورسیت (4/18%) شایع ترین عوارض بودند. تروما و زخم، کمترین فراوانی را به خود اختصاص دادند (6/2%).
نتیجه گیری
شایع ترین مشکل ناشی از قطع عضو در قربانیان مین و مهمات عمل نکرده درد، به ویژه کمردرد، است و با وجود فراوانی بیشتر قطع اندام فوقانی، درد در مصدومان دارای قطع اندام تحتانی شیوع بالاتری دارد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
175
لینک کوتاه:
magiran.com/p1466518 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!