تاثیرآزمون های تکوینی اعلام نشده بر اضطراب امتحان دانشجویان علوم پایه ی پزشکی

پیام:
چکیده:
مقدمه
میزان شیوع اضطراب امتحان در حال افزایش است، به نظر می رسد عواملی مانند آشنایی دانشجو با نحوه سوالات اساتید و نیز نحوه برگزاری آزمون می تواند براضطراب امتحان تاثیرگذار باشد. در این پژوهش تاثیر آزمون های تکوینی اعلام نشده بر سطح اضطراب دانشجویان علوم پایه پزشکی در درس آناتومی اعصاب بررسی شد.
روش ها
در این مطالعه نیمه تجربی با گروه کنترل، تمامی 120دانشجوی علوم پایه پزشکی دانشکده پزشکی مشهد در ترم اول سال تحصیلی 92-1391 که درس آناتومی اعصاب را می گذراندند به صورت تصادفی به دو گروه 60 نفری تقسیم شدند. برای گروه تجربی در طول ترم، 8 آزمون برگزارشد. پس از آزمون پایان ترم برای بررسی میزان اضطراب امتحان در 2گروه شاهد و تجربی از پرسشنامه اضطراب 25 گویه ای استفاده شد. داده ها با استفاده از شاخص های توصیفی وآزمون کای دو و تی تست مستقل تحلیل شد.
نتایج
در گروه شاهد کم ترین نمره اضطراب کسب شده 25، بیش ترین نمره کسب شده 100 از مجموع 100 نمره و میانگین نمره اضطراب 19 /0±62 بود. در گروه تجربی کم ترین نمره اضطراب 30، بیشترین نمره اضطراب 100 و میانگین نمره اضطراب 16 /0±60 بود. با وجود این که میانگین نمره اضطراب در گروه شاهد بیش تر از تجربی بود. اما آزمون کای دو ارتباط معناداری بین برگزاری آزمون های تکوینی اعلام نشده و سطح اضطراب امتحان دانشجویان نشان نداد (P=3.2).
نتیجه گیری
نتایج مطالعه حاضر نشان داد که برگزاری آزمون های تکوینی اعلام نشده تاثیری بر سطح اضطراب امتحان دانشجویان علوم پایه پزشکی ندارد. به نظر می رسد که تغییر روش های آموزش و ارزشیابی به تنهایی نمی تواند بر کاهش اضطراب امتحان تاثیرگذار باشند، پیشنهاد می شود در پژوهش های آینده علاوه بر مداخلات آموزشی عوامل روانشناختی موثر بر اضطراب نیز کنترل شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
286 تا 292
لینک کوتاه:
magiran.com/p1467951 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!