ارزیابی میزان انطباق برنامه پزشک خانواده ایران با ابعاد سیاست گزاری از دیدگاه متخصصین نظام سلامت

پیام:
چکیده:
زمینه و اهداف
برنامه پزشک خانواده یکی از مهم ترین اهداف برنامه چهارم توسعه در حوزه سلامت کشور بوده که بر اساس سیاست های بهداشتی کشور تدوین گردیده است. بنابراین تعیین میزان انطباق آن با سیاست های تعیین شده، تصویری شفاف، از چگونگی فعالیت ها را به سیاستگذاران برای تصمیم گیری در جهت تقویت و یا اصلاح و ادامه برنامه ارائه می دهد. این مطالعه با هدف بررسی میزان انطباق برنامه پزشک خانواده با ابعاد سیاستگذاری از دیدگاه متخصصین نظام سلامت طراحی گردید.
مواد و روش ها
این مطالعه توصیفی از نوع اکتشافی مقطعی است؛ جامعه آماری آن را متخصصین درگیر برنامه پزشک خانواده در شهر تبریز تشکیل میدادند وحجم نمونه به صورت تمام شماری بوده و برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه محقق ساخته که روایی و پایایی آن مورد تایید قرار گرفته بود، استفاده گردید. برای تجزیه و تحلیل داده ها در سطح آمار توصیفی از نمودار، درصد فراوانی و میانگین و در سطح آمار استنباطی از آزمون تی با یک نمونه استفاده گردید.
یافته ها
یافته ها نشان داد که برنامه پزشک خانواده بیشترین انطباق را با ابعاد اثربخشی، تناسب و تاثیر گذاری سیاستگذاری در نظام سلامت داشته ولی با ابعاد کارایی، کفایت و پایش سیاستگذاری در نظام سلامت کمترین انطباق را دارد.
بحث و نتیجه گیری
بر اساس یافته های مطالعه برنامه پزشک خانواده بیشترین انطباق را با ابعاد اثربخشی، تناسب و تاثیر گذاری سیاستگذاری در نظام سلامت داشته ولی با ابعاد کارایی، کفایت و پایش سیاستگذاری در نظام سلامت کمترین انطباق را دارد. بنابراین بررسی علل و عوامل موثر در انطباق اندک برنامه پزشک خانواده با این ابعاد توجه بیشتری است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
1
لینک کوتاه:
magiran.com/p1469543 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!