ارزیابی عملکرد کتابخانه های دانشکده ای دانشگاه علوم پزشکی شهر کرمان بر اساس مدل امتیازی متوازن

پیام:
چکیده:
مقدمه
ارزیابی عملکرد، فرآیندی است برای بررسی میزان دستیابی به اهداف از پیش تعیین شده در سازمان و با اهداف ارزیابی کارایی، رضایت مندی مشتریان و سنجش اثربخشی سازمان صورت می گیرد. کارت امتیازی متوازن ابزاری نوین است که میان اهداف استراتژیک و معیارها ارتباط برقرار نموده و شامل مجموعه ای از شاخص های ارزیابی عملکرد شامل عملکرد مالی، ارتباطات با مشتری، فرآیندهای داخلی و رشد و یادگیری است. کارت امتیازی متوازن نه تنها یک روش اندازه گیری عملکرد فراگیر و یکپارچه است، بلکه یک سیستم مدیریتی با رویکرد جدید مدیریت استراتژیک می باشد. این پژوهش با هدف ارزیابی عملکرد کتابخانه های دانشکده ای دانشگاه علوم پزشکی کرمان انجام شد.
روش بررسی
پژوهش حاضر از نوع توصیفی است که به روش مقطعی انجام شده است. محیط پژوهش کتابخانه های دانشکده ای دانشگاه علوم پزشکی کرمان در شهر کرمان بود. جامعه مورد مطالعه را کارکنان کتابخانه ها و دانشجویان دانشکده ها تشکیل دادند. اطلاعات مورد نیاز به وسیله پرسشنامه گردآوری شد. برای تعیین روایی پرسشنامه، از روایی محتوا و پایایی پرسشنامه براساس آلفای کرونباخ (ضریب پایایی درونی پرسشنامه 91/ 0) تعیین شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش های آماری توصیفی و محاسبه میانگین امتیازات بر مبنای 5 و انجام آزمون های کولموگروف- اسمیرنوف و تی تست با استفاد از نرم افزار SPSS نسخه 20 انجام شد.
یافته ها
براساس یافته های تحقیق، میانگین و انحراف معیار ارزیابی عملکرد کتابخانه های دانشکده ای در محور منابع و زیر ساخت ها 59/ 0 ± 21/ 3، در محور استفاده از خدمات 63/ 0 ± 61 /3، در محور اثر 53/ 0 ± 45/ 3 و در محور توسعه و ظرفیت ها 90/ 0 ± 95/ 2 محاسبه شد. بر اساس یافته ها ارزیابی عملکرد براساس مدل امتیازی متوازن در حد متوسط ارزیابی گردید.
بحث و نتیجه گیری
مدل امتیازی متوازن ابزاری مفید برای ارتقای عملکرد کتابخانه های دانشگاهی است. این مدل از طریق همسوسازی میان استراتژی ها با عملکرد می تواند تاثیر زیادی بر ارتقای عملکرد کتابخانه ها بگذارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
47 تا 59
لینک کوتاه:
magiran.com/p1469802 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!