اثر تنظیم کننده های رشد گیاهی بر اندام زایی گونه زالزالک ایروانی (Crataegus pseudoheterophylla Pojark.) در کشت درون شیشه ای

پیام:
چکیده:
زالزالک از تیره گل سرخ (Rosaceae) و از جمله درختانی است که دارای مصارف دارویی، زینتی و ارزش صادراتی است. ارزیابی مرحله شاخه زایی گونه Crataegus pseudoheterophylla Pojark. با استفاده از غلظت های مختلفی از تنظیم کننده های رشد در شرایط درون شیشه ای با استفاده از ریزنمونه های تک گره حاوی جوانه جانبی مورد بررسی قرار گرفت. سرشاخه های رشد یافته از جوانه های گره ای، در 30 تیمار مختلف از هورمون های BAP، KIN، 2iP، Zt در ترکیب با NAA هریک در سه تکرار کشت شدند که هر تکرار حاوی 5 ریزنمونه بود. داده ها پس از سه واکشت تجزیه و تحلیل گردید. برای آزمایش ریشه زایی، قسمت انتهایی ساقه در محلول 300 میلی گرم در لیتر هورمون IBA در زمان های مختلف شامل 0، 5، 10، 20، 30، 40، 50 و 60 دقیقه قرار داده و سپس در محیط کشت vS 2/ 1 بدون هورمون iba کشت شدند. نتایج مقایسه میانگین ها نشان داد که بیشترین میزان شاخه زایی (33/ 39 عدد) در تیمار 8 میلی گرم در لیتر BAP در ترکیب با 2 میلی گرم در لیتر NAA، بزرگ ترین طول شاخه (67 /4 سانتی متر) در تیمار 7 میلی گرم در لیتر BAP در ترکیب با 2 میلی گرم در لیتر NAA و بیشترین میزان اندازه برگ (73/ 3 سانتی متر) در تیمار 2 میلی گرم در لیتر Zt در ترکیب با 1 میلی گرم در لیتر NAA به دست آمد. بیشترین درصد ریشه زایی (33/33 درصد) و تعداد ریشه (4 عدد) در 40 دقیقه غوطه وری در هورمون IBA مشاهده شد.
زبان:
فارسی
صفحات:
85 تا 95
لینک کوتاه:
magiran.com/p1470875 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!