شناخت کنجکاوی های جنسی کودکانه: مقدمه ای بر آموزش و ارتقای سلامت جنسی آنان

چکیده:
زمینه و هدف
بسیاری از والدین برای پاسخ به سوالات جنسی کودکان با چالش مواجه هستند. این سوالات عموما غیرمغرضانه هستند، لیکن پاسخ مناسب و متناسب به این قبیل سوالات ازجمله پرچالش ترین موضوعات تربیتی والدین محسوب می شود. لذا با شناسایی سوالات جنسی که مکررا از طرف کودکان مطرح می شوند و از طرف دیگر، آموزش صحیح به والدین، می توان متناسب با سن و جنس، پاسخی مناسب به سوالات کنجکاوانه کودکان ارائه نمود. به همین منظور این مطالعه برای تبیین سوالات جنسی کودکان طراحی شده است.
مواد و روش ها
پژوهش حاضر یک تحقیق کیفی از نوع تحلیل محتوا است و نمونه ها بر اساس هدف پژوهش و نمونه گیری مبتنی بر هدف انتخاب شدند. نمونه های پژوهش را 20 والد ساکن شهر اهواز تشکیل می دادند. داده ها از طریق مصاحبه فردی نیمه ساختاریافته و بدون ساختار جمع آوری گردید. داده ها به روش کیفی و هم زمان با جمع آوری آن ها و از طریق تحلیل محتوا و با استفاده از نرم افزار MAXQDA10 تجزیه وتحلیل شدند.
یافته ها
سوالات کنجکاوانه جنسی کودکان نشان دهنده 3 مضمون اصلی بود: تغییر ویژگی های جنسی، تفاوت های جنسی و روابط بین دو جنس و باروری، تولد و پیشگیری؛ که خود از 9 طبقه فرعی تشکیل شدند.
نتیجه گیری
علت و جریان بارداری، نحوه تولد و تفاوت های جنسی بیشترین سوالات کودکان بودند. توصیه می شود یک بسته آموزشی مختصر و مفید با توجه به سوالات جنسی کودکان تهیه شود که پاسخ مناسب و متناسب با سن و جنس کودک در آن شرح داده شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
198 تا 210
لینک کوتاه:
magiran.com/p1471675 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!