تاثیر برنامه ی ورزشی بر شدت درد نوروپاتیک بیماران مبتلا به ضایعات نخاعی پاراپلژی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
بیماران مبتلا به ضایعات نخاعی از درد نوروپاتیک مداوم و شدید رنج می برند که تاثیر مخربی بر کیفیت زندگی آن ها دارد. از آنجایی که یکی از مداخلات غیردارویی جهت کنترل دردهای مزمن، ورزش درمانی است؛ مطالعه حاضر با هدف تعیین تاثیر برنامه ی ورزشی بر شدت درد نوروپاتیک بیماران مبتلا به ضایعات نخاعی پاراپلژی انجام شد.
مواد و روش ها
مطالعه ی حاضر یک کارآزمایی بالینی می باشد که جامعه آماری آن را بیماران مبتلا به ضایعات نخاعی پاراپلژی مراجعه کننده به یکی از بیمارستان های خصوصی شهر تهران در سال 1393 تشکیل دادند.40 بیمار به روش مبتنی بر هدف انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه مداخله وکنترل قرار گرفتند. برنامه ورزشی مخصوص بیماران مبتلا به ضایعات نخاعی پاراپلژی طی 12 جلسه 60- 45 دقیقه ای به مدت دو روز در هفته برای گروه مداخله انجام شد. داده ها با استفاده از فرم ویژگی های فردی و ابزار بین المللی مجموعه اطلاعات پایه ی درد در صدمات طناب نخاعی قبل و یک هفته بعد از مداخله جمع آوری شدند. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده ازآزمون های آماری فیشر، تی مستقل، تی زوج و کای اسکوئر تحت نرم افزار آماری 19 SPSS انجام شد.
یافته ها
میانگین نمرات شدت درد نوروپاتیک قبل از مداخله، در گروه های مداخله و کنترل به ترتیب51 /1± 8/05 و 1/21 ± 7/57 بود که بعد از مداخله به 1/61 ± 5/55 در گروه مداخله و 1/05 ± 7/37 در گروه کنترل رسید (0/001> P).
نتیجه گیری
یافته ها نشان داد انجام منظم برنامه ی ورزشی باعث کاهش شدت درد نوروپاتیک در بیماران مبتلا به ضایعات نخاعی می گردد و می توان آن را به عنوان یک روش غیردارویی در کنترل درد این بیماران پیشنهاد نمود.
زبان:
فارسی
صفحات:
52 تا 59
لینک کوتاه:
magiran.com/p1472142 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!