بررسی نتایج پروژه های ارزیابی جامعه انجام گرفته در حوزه تحت پوشش مراکز بهداشتی درمانی کشور در طول سال های 92-1378

پیام:
چکیده:
مقدمه و اهداف
ارزیابی جامعه ابزار کلیدی برای بهبود و ارتقای سلامت جامعه است. نقش آن شناسایی مهمترین عواملی است که بر روی سلامت مردم تاثیر می گذارد. هدف مطالعه ی حاضر، بررسی گزارش های ارزیابی های انجام شده در محدوده جمعیت های تحت پوشش مراکز بهداشتی درمانی روستایی و شهری در سطح کشور به منظور جمع بندی بهتراز مشکلات شناسایی شده، اولویت ها و برنامه های عملیاتی پیشنهاد شده برای حل مشکلات سلامتی می باشد.
روش کار
مجموعه مستندات مربوط به گزارشات ارزیابی جامعه که از سال 1378تا 1392منطبق برالگوی تدوین شده کارآموزی MPH دانشگاه علوم پزشکی تهران و فرایند ارزیابی جامعه کارولینای شمالی، با نظارت گروه اپیدمیولوژی و آمار زیستی دانشکده ی بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام شده بودند، مورد بررسی قرار گرفتند. تیم های ارزیابی جامعه شامل دانشجویان MPH، کارشناسی ارشد و دکترای تخصصی اپیدمیولوژی، داده ها و اطلاعات را با روش های مشاهده، مصاحبه، بحث گروهی متمرکز و بررسی های میدانی جمع آوری کرده و با استفاده از«تکنیک گروه اسمی» و «روش هانلون» به اولویت بندی مشکلات پرداخته بودند.
نتایج
اعتیاد، وضع اقتصادی و مشکلات مرتبط با آب آشامیدنی به عنوان مهم ترین مشکلات مناطق مختلف کشور در طول سال های مطالعه تعیین شده اند.
نتیجه گیری
مروری بر ارزیابی های انجام شده دال بر توانمندی این فرآیند در آشکارسازی همه جنبه های مشکلات سلامتی جامعه است. بنابراین کاربرد آن در ارزیابی و اولویت بندی مشکلات سلامتی و تدوین برنامه های عملیاتی در سطح خرد و کلان می تواند مورد توجه قرار گیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
69 تا 82
لینک کوتاه:
magiran.com/p1472383 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!