استراتژی های تغییر رفتار در جامعه در خصوص پیشگیری از بیماری ایدز از دیدگاه اساتید

پیام:
چکیده:
زمینه و اهداف
بیماری ایدز فاقد واکسن ودرمان قطعی است. اتخاذ سیاست های اثربخش تغییر رفتارهای پرخطر می تواند در مدیریت پیش گیری آن بسیار موثر باشد. اساتید دانشگاه منبع مهمی درتعیین این سیاست ها محسوب می شوند. این مطالعه به انتخاب استراتژی های اولویت دارتغییر رفتار درخصوص پیش گیری از بیماری ایدز از دیدگاه اساتید دانشگاه می پردازد.
مواد و روش ها
در این مطالعه توصیفی، تعداد 180 نفر از اساتید دانشگاه بر اساس فرمول کوکران به عنوان نمونه از بین کل اساتید دانشگاه تبریز و علوم پزشکی در سال 1388انتخاب گردیدند. ابزارجمع آوری یک پرسش نامه محقق ساخته که روایی با نظر متخصصین و پایایی آن با 86/ 0تاییدگردید.اطلاعات به صورت تصادفی جمع آوری وبا استفاده از نرم افزارSPSS تحلیل گردید.
یافته ها
یافته ها نشان داد که1/ 61 % و35 % اساتید به ترتیب با مداخله های آموزشی ارایه اطلاعات درخصوص رفتارهای پرخطر به دانش آموزان ابتدائی و راهنمایی مخالف %3 /88، 9/ 83 % موافق آموزش مسایل مربوط به پیش گیری و مسایل جنسی توسط مراکز بهداشتی توام با پزشکان خانواده7/ 81 %، 1/ 81 %،9/ 73 %، 6/ 75 %، و2/ 72% به ترتیب موافق با مشاوره و هدایت بیماران مراجعه کننده به مراکز درمانی، آموزش مهارت های پیش گیری برای دانشجویان، ارتقای مهارت های پیش گیری برای دانش آموزان دبیرستانی، آموزش مهارتهای مربوط به پیش گیری توسط رسانه های جمعی برای جامعه، وگنجاندن آزمایش تشخیص ایدز در آزمایش های روتین گروه های آسیب پذیر بودند.
بحث و نتیجه گیری
با توجه به یافته های این مطالعه و مقایسه آن با مطالعات مشابه آن، اکثریت جمعیت ایران جوان بوده و در معرض خطر بیماری های نوپدید قرار دارند. بنابراین ضرورت دارد که مسئولان نظام سلامت استراتژی ها و مداخلات آموزشی جامع را برای کودکان و نوجوانان، به ویژه افراد آسیب پذیر از جمله معتادان به منظور ارایه آموزش تدوین نمایند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
29
لینک کوتاه:
magiran.com/p1474684 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!