مدیریت پسماند های صنعتی در شهرک صنعتی شکوهیه استان قم در سال 1392

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
امروزه رشد صنایع و تولید محصولات متنوع باعث افزایش تولید زباله های صنعتی و خطرناک گردیده است. هدف از این مطالعه بررسی مدیریت پسماندهای صنعتی در شهرک صنعتی شکوهیه استان قم در سال 1392 می باشد.
روش بررسی
این تحقیق یک مطالعه توصیفی- مقطعی است که با مراجعه حضوری به واحدهای صنعتی، تکمیل پرسشنامه سازمان حفاظت محیط زیست ایران و تجزیه و تحلیل نتایج انجام شده است. این پرسشنامه حاوی 24 سوال مشتمل بر کمیت، کیفیت و مدیریت پسماندهای صنعتی است. در این مطالعه 41 واحد صنعتی فعال بابیش از 50 نفر پرسنل مورد مطالعه قرار گرفت.
یافته ها
صنایع گروه شیمیایی و فلزی بیشترین مقدار پسماند و بیشترین میزان پسماند ویژه را تولید می کنند. پلاستیک با 38 درصد و بعد از آن شیشه با 5/ 27 درصد بیشترین جز پسماند تولیدی را در بین اجزاء پسماند تشکیل می دهند. ذخیره سازی موقت پسماندها در سبد با 36 درصد و در محوطه روباز با 32 درصد، متداول ترین روش های ذخیره سازی بود. 41 درصد از واحدهای صنعتی پسماندهای تولید شده را به صورت ماهانه، 7/ 31 درصد به صورت هفتگی، 4/ 24 درصد به صورت روزانه و 4/ 2 درصد به صورت نامنظم دفع می کنند. 58 درصد از پسماندهای تولیدی بازیافت، 35 درصد دفن، 6/ 4 درصد سوزانده و 4/ 2 درصد به صورت نامشخص دفع می شوند.
نتیجه گیری
نتایج نشان داد که جمع آوری و نگهداری پسماندهای صنعتی در شهرک صنعتی شکوهیه به طور مناسبی انجام نمی شود. همچنین در اکثر صنایع برنامه های آموزشی در خصوص مدیریت پسماند برگزار نشده است. براین اساس استقرار یک سیستم مدیریت پسماند مناسب جهت سامان دهی به وضعیت مواد زاید صنعتی تولیدی در این شهرک ضروری است.
زبان:
فارسی
صفحات:
64 تا 79
لینک کوتاه:
magiran.com/p1475138 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!