بررسی مقایسه ای تیمار ویتامین D3و کلسیم بر شاخص های رشد و سیستم ایمنی بچه تاسماهی ایرانی(Acipenser persicus)

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
رشد یکی از پیچیده ترین پدیده هایی است که کمیت، کیفیت و مواد تشکیل دهنده غذا در آن موثر اند. در این بین برای کاهش خطر بیماری ها، بایستی سطح مقاومت ماهیان به عفونت ها را از طریق تحریک های ایمنی بدن مثل ویتامین ها افزایش داد. از آن جا که سطوح غیرعادی ویتامین Dو کلسیم یک عامل تصادفی در بسیاری از بیماری هاست، پس چرخه غذا، رشد و سیستم ایمنی، چرخه ای زنجیروار می باشد که کاهش یا افزایش در یکی از این موارد نتیجه مستقیم در دیگر عوامل می گذارد. هدف از انجام این تحقیق، بررسی وجود ارتباط هم جهت بین فاکتورهای رشد با سیستم ایمنی بچه تاسماهیان در طول 8 هفته بوده است.
روش کار
این پژوهش در پاییز1393 با همکاری موسسه تحقیقات بین المللی تاسماهیان دریای خزردر بخش تکثیر و پرورش بر روی60 عدد بچه ماهی با میانگین وزنی 18/56 گرم در 15 حوضچه 50 لیتری با تراکم 4 عدد انجام گردید. این تحقیق در4 تیمار با غلظت های(تیمار 1- کلسیم6grkg تیمار 2- ویتامین D3در سطح IU3000، تیمار 3- کلسیم 12grkg، تیمار 4- ویتامین D3IU3000 و کلسیم 6grkgغذایی و 1 گروه شاهد(بدون افزودنی) با 3 تکرار، صورت پذیرفت. بیومتری و اندازه گیری شاخص های رشد هر دو هفته یک بار انجام گردید و اندازه گیری پارامترهای خونی فقط در پایان دوره بین گروه های آزمایشی و شاهد انجام شد.
یافته ها
تحقیق حاضر نشان داد که کلیه فاکتورهای رشد در پایان دوره،در تیمار های 1 و 2 بیش از سایر تیمارها بوده و اختلاف آماری معنی دار مشاهده شد(0/05P. هم چنین در پایان دورهویتامین D3خون، گلبول های سفید و نوتروفیل ها اختلاف آماری معناداری با سایر تیمارها داشت(0/05P).
نتیجه گیری
پس می توان نتیجه گرفت رشد بهینه هم سو با افزایش قدرت سیستم ایمنی پدید آمده است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
49
لینک کوتاه:
magiran.com/p1476342 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!