بررسی تاثیر کاردرمانی زودهنگام پس از جراحی بر عملکرد و شدت علایم بیماران مبتلا به سندرم تونل مچ دست

پیام:
چکیده:
مقدمه و اهداف
سندرم تونل کارپ از شایعترین بیماری های مربوط به دست است. شیوع این بیماری بالغ بر 2/9% در زنان و 6% در مردان می باشد. این بیماری با علائمی نظیر پارستزی، گزگز و مورمور، درد و ضعف در ناحیه تنار بروز پیدا می کند. درمان های رایج در سندرم تونل کارپ شامل دو دسته درمان های غیر جراحی یا محافظتی و درمان جراحی می باشد. زمانیکه بیماری پیشرفت کند و درمان های محافظتی سودمند نباشند، روش جراحی انتخاب می شود. بعد از جراحی ممکن است چسبندگی در محل اسکار، سندرم درد راجعه ای پیچیده، حساسیت و التهاب ناحیه اسکار تا 8 هفته یا بیشتر و درد در ناحیه تنار و هایپوتنار دیده شود. قابل ذکر است که جهت کاهش و پیشگیری از به وجود آمدن عوارض پس از جراحی، راهکارها و توصیه هایی وجود دارد که از جمله آنها، راهکارهای توانبخشی به ویژه کاردرمانی می باشد. لذا با توجه به فقدان اطلاعات دقیق درمورد زمان شروع کاردرمانی بعد از جراحی CTS و همچنین اهمیت آن در بهبود عملکرد، کاهش شدت علائم و بازگشت سریعتر افراد به کار و حرفه خود، این پژوهش با هدف بررسی تاثیر کاردرمانی زودهنگام بر بهبود عملکرد و کاهش شدت علائم بعد از جراحی آزادسازی تونل مچ صورت گرفت.
مواد و روش ها
این مطالعه از نوع کارآزمایی بالینی بود و جامعه مورد مطالعه، بیماران مراجعه کننده به بیمارستان اختر با تشخیص سندرم تونل کارپ ایدیوپاتیک کاندید جراحی بودند. این پژوهش بر روی 20 بیمار با میانگین سنی 35 تا 65 انجام شد. شرکت کنندگان در این مطالعه در دو گروه شاهد و آزمون قرار گرفتند. نمونه های گروه آزمون علاوه بر توصیه های معمول جراح مربوطه، در هفته اول بعد از جراحی، کاردرمانی زودهنگام با پروتکل یکسان دریافت می کردند. ارزیابی ها پیش از جراحی و 1 ماه پس از آن برای هر دو گروه انجام شد که شامل ارزیابی عملکرد و شدت علائم توسط پرسشنامه بوستون و شمارش تعداد هفته های تاخیر در بازگشت به کار بیماران بود.
یافته ها
یافته های حاصل از این پژوهش توسط آزمون های آماری مورد بررسی قرار گرفت و نتایج آن نشان داد که برنامه کاردرمانی در هفته اول بعد از جراحی تونل مچ منجر به تغییرات معنادار آماری در کاهش شدت علائم (035/ 0=P) و تسریع در زمان بازگشت به کار بیماران (001/ 0=P) می شود.
نتیجه گیری
با توجه به یافته های به دست آمده از این تحقیق، اگرچه بیماران مبتلا به سندرم تونل کارپ بعد از جراحی در هر دو گروه بهبودی در علائم و عملکرد را نشان دادند ولی در گروه آزمون کاردرمانی زودهنگام به طور معناداری کاهش شدت علائم و کاهش زمان تاخیر در بازگشت به کار بیماران موثر بوده است لذا انجام کاردرمانی زودهنگام بر روی بیماران فوق توصیه می گردد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
34
لینک کوتاه:
magiran.com/p1478004 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!