اثر نیتروپروساید روی ناهنجاری های اسکلتی ناشی از فوروسماید در جنین موش صحرایی

پیام:
چکیده:
زمینه
فوروسماید به عنوان یک دیورتیک موثر بر قوس هنله می تواند در درمان فشارخون بالا، نارسایی کلیوی یا قلبی و سیروز کبدی که احتباس سدیم قابل توجه است استفاده شود. مشخص شده که استفاده از فوروسماید می تواند موجب ناهنجاری های مادرزادی در انسان و حیوانات شود. نیتروپروساید به عنوان دهنده نیتریک اکساید با اتساع عروق جفت و بهبود خون رسانی به جنین می تواند اختلالات خون رسانی و انقباضی جفت و رحم را کاهش دهد. هدف مطالعه حاضر پیشگیری یا کاهش ناهنجاری های ناشی از فوروسماید در جنین موش صحرایی به وسیله نیتروپروساید سدیم بود.
مواد و روش ها
این مطالعه بر روی 28 سر موش صحرایی آبستن در 4 گروه انجام شد که گروه ها شامل کنترل، فوروسماید، نیتروپروساید سدیم و فوروسماید به همراه نیتروپروساید بود. داروها روز چهاردهم و شانزدهم آبستنی تجویز شد، که فوروسماید با دوز 200 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن به صورت خوراکی و نیتروپروساید با دوز 5/ 0 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن به صورت داخل صفاقی استفاده شد. در روز نوزدهم آبستنی موش ها آسان کشی شدند و پس از استحصال جنین ها، طول و وزن آن ها تعیین شد و با روش رنگ آمیزی آلیزین قرمز- آلیسین آبی رنگ آمیزی شدند. سپس اسکلت جنین های رنگ آمیزی شده با استفاده از دستگاه استریومیکروسکوپ از نظر ناهنجاری ها مورد مطالعه قرار گرفت.
یافته ها
نتایج نشان داد میانگین درصد ناهنجاری های شکاف کام، دنده موج دار و کاهش استخوانی شدن اندام قدامی و خلفی در گروه دریافت کننده فوروسماید به ترتیب 11/11، 88/ 68، 20 درصد بود در حالی که میانگین درصد این ناهنجاری ها در گروه دریافت کننده فوروسماید به همراه نیتروپروساید سدیم به ترتیب 31/ 7، 95/ 21 و 19/ 12 درصد کاهش یافت.
نتیجه گیری
بنابراین می توان نتیجه گرفت که نیتروپروساید سدیم به طور معنی داری وقوع ناهنجاری های ناشی از فوروسماید را کاهش می دهد.
زبان:
فارسی
صفحات:
1149 تا 1163
لینک کوتاه:
magiran.com/p1481643 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!