بررسی اثرات تغییر شاخص های عملکرد ایمنی - اقتصادی بر متوسط روزهای ازدست رفته کاری (مطالعه موردی در پروژه احداث پالایشگاه)

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
بر اساس آمارهای سازمان بین المللی کار 17% حادثه های مرگبار درپروژه های احداث و کارگاه های عمرانی رخ می دهد. در حالیکه این عدد درایران بر اساس آمار وزارت کار 46% میباشد.در کشورهای آسیایی در حال توسعه نیز که در روند سریع صنعتی شدن قرار دارند، حوادث شغلی رو به افزایش است. با توجه به معضلات اقتصادی ناشی از تحریم ها و سطح تولید نامناسب در کشور توجه و هزینه کرد در بخش HSE مطمئنا با مشکلات بسیاری مواجه است که این خود تحدیدی برای سلامت و ایمنی نیروهای کاری در پروژه های احداث خواهد بود که متقابلا وقوع حوادث و وجود نیروهای کاری ناسالم منجر به پایین آمدن نرخ رشد اقتصادی پروژه های نفت و گاز و نهایتا کاهش نرخ رشد اقتصادی درکشور خواهد بود. از این رو هدف از این پژوهش که در یک پروژه فعال در زمینه احداث پالایشگاه صورت گرفت، بررسی اثرات بهبود وارتقاء شاخص های عملکرد ایمنی – اقتصادی بر متوسط روزهای از دست رفته کاری بود که نتایج این ارزیابی باعث اصلاح در تخصیص بودجه های مربوط به HSE و کاهش هزینه های یک شرکت فعال در زمینه ساخت پالایشگاه می شود.
روش بررسی
در این تحقیق به تحلیل همبستگی شاخص های اقتصادی و شاخص های عملکردی ذکر شده نسبت به متوسط روزهای ازدست رفته کاری و همچنین به ارتباط بین این شاخص ها در یک پروژه احداث پالایشگاه طی 5 سال با استفاده از آزمون پیرسون و در نرم افزار SPSS پرداختیم.
یافته ها
نتایج تحلیل نشان داد که متوسط تعداد روزهای از دست رفته کاری، از بین شاخص های اقتصادی با شاخص نسبت هزینه حوادث فردی به کل هزینه پروژه (P value < 0.001) همبستگی مثبت و معنی دار وجود دارد. و با شاخص نسبت سرانه هزینه لوازم حفاظت فردی به سرانه هزینه پروژه (P value < 0.05) همبستگی معنی دار و منفی وجود دارد.
نتیجه گیری
با تجزیه وتحلیل نتایج بدست آمده تشخیص داده شد که عدم هزینه در بخش تجهیزات حفاظت فردی، می تواند منجر به بروز حوادث منجمله از کارافتادگی یا فوتی شده و باعث اخلال در روند کاری کارگاه شود. همچنین اینگونه حوادث شاخص های IFR، ISR، FSI، شاخص نسبت هزینه منابع صرف شده برای رعایت ایمنی و بهداشت کار به کل هزینه واقعی پروژه و شاخص نسبت هزینه حوادث فردی به کل هزینه پروژه را نیز افزایش می دهند و باعث افزایش متوسط تعداد روزهای از دست رفته کاری می شوند. از اینرو درک ارتباط بین شاخص های اقتصادی و عملکردی ایمنی در پروژه های ساخت ونیز تجهیز کارکنان به تجهیزات لوازم حفاظت فردی استاندارد و آموزش لازم در خصوص رعایت اصول وقوانین HSE می تواند باعث کاهش حوادث و به تبع کاهش متوسط تعداد روزهای از دست رفته کاری شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
98 تا 112
لینک کوتاه:
magiran.com/p1483556 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!