مقایسه بین نگرش ایمنی پرستاران بخشCCU بیمارستان های آموزشی و غیر آموزشی شهر اهواز

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
نوع نگرش کارکنان بیمارستان به فرهنگ ایمنی در حوزه کاری تاثیر مستقیم بر کیفیت خدمات درمانی ایمن ارائه شده به بیماران خواهد داشت. به همین دلیل در این مطالعه بررسی نگرش ایمنی پرستاران (به عنوان اعضای اصلی سیستم ارائه خدمات) بخش CCU بیمارستان های آموزشی و غیر آموزشی شهر اهواز و مقایسه این دو گروه با یکدیگر می باشد.
روش بررسی
این پژوهش که به صورت توصیفی - تحلیلی انجام گردید به ارزیابی نگرش ایمنی 75 پرستار بیمارستان های شهر اهواز پرداخته است. در این مطالعه از پرسشنامه نگرش ایمنی استفاده شد.
یافته ها
میانگین نمرات محورهای 6 گانه نگرش ایمنی در پرستاران بخش آموزشی برای جوکار تیمی، رضایت شغلی، درک مدیریت، جو ایمنی، وضعیت کاری و شناخت استرس به ترتیب 37/68، 26/55، 11/52، 46/48، 04/57، 09/57 به دست آمد و برای پرستاران بیمارستان های غیرآموزشی به ترتیب 41/75، 14/65، 59/59، 32/54، 63/57، 73/68 بدست آمد. بررسی اختلاف آماری (043/0>sig) بیانگر معنی دار بودن تفاوت در محور جو کار تیمی بین دو نوع بیمارستان (026/0=sig) می باشد. همچنین اختلاف بینابینی (059/0=sig) در محور درک مدیریت بین دو نوع بیمارستان مشاهده شد. در محور شناخت استرس نیز تفاوت بین دو نوع بیمارستان کاملا معنی دار (0001/0=sig) بود.
نتیجه گیری
راهکارهای اصلاحی در جهت تقویت رابطه پرسنل با حوزه مدیریت و تلاش در جهت افزایش درک متقابل و نیز توجه و برنامه ریزی در زمینه بهبود فاکتورهای موثر بر رضایتمندی شغلی پرستاران بخصوص پرستاران زن در بیمارستان های آموزشی می تواند در ارتقای نگرش ایمنی آنها و بهبود فرهنگ ایمنی در محیط کار نقش موثری داشته باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
89 تا 97
لینک کوتاه:
magiran.com/p1483557 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!