ارزیابی و مقایسه روش های منطق فازی و تحلیل سلسله مراتبی در رتبه بندی و تحلیل کمی خطر های ایمنی مطالعه موردی: یک نیروگاه سیکل ترکیبی

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
پیشگیری از وقوع حوادث و حفظ سرمایه انسانی به عنوان محور اصلی توسعه هر کشور، از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. این مطالعه باهدف بهره گیری از مناسب ترین تکنیک های موجود جهت شناسایی خطرات و ارزیابی خطر، در راستای ارتقاء سطح ایمنی، کاهش حوادث و هزینه ها و صرفه جویی در زمان، انجام شده است.
روش بررسی
در این مطالعه، جهت شناسایی خطرات، از مرور مستندات، مصاحبه با متخصصین، برگزاری جلسات طوفان فکری، دانش و تجربه گروهی از کارشناسان مهندسی ایمنی و بهداشت حرفه ای استفاده شد. درنهایت خطرها بر اساس درجه باورپذیری در منطق فازی و روش تحلیل سلسله مراتبی رتبه بندی و مقایسه گردید.
یافته ها
از 11 مورد خطری که در مطالعه حاضر شناسایی شد، انفجار و آتش سوزی توربین گاز و ترکیدگی لوله های بخار تحت فشار، رتبه اول و سقوط در تانک ها، مخازن و کانال ها در رتبه دوم قرار گرفتند. همچنین مشخص شد نتایج حاصل از دو روش مورداستفاده در این پژوهش، باهم دیگر هم خوانی داشته و منطبق هستند.
نتیجه گیری
استفاده از منطق فازی در کنار روش های تصمیم گیری چندمعیاره ازجمله روش تحلیل سلسله مراتبی، رویکردی مناسب و مکمل جهت تعیین اولویت های کنترلی در سیستم ای ایمنی، فراهم می سازد. درواقع زمانی که تصمیم گیران در تعیین داده های سازگار، اتفاق نظر داشته باشند، استفاده از این دو روش به صورت مستقل، نتایج یکسان در رتبه بندی خطر در پی خواهد داشت.
زبان:
فارسی
صفحات:
169 تا 174
لینک کوتاه:
magiran.com/p1485099 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!