خطاهای دارویی پرستاران بخش های مراقبت ویژه و راهکارهای پیشگیرانه از آن

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
یکی از اهداف پرستاری ارایه مراقبت ایمن، پیشگیری از آسیب و ارتقاء سلامت بیماران است. در بخش های مراقبت ویژه ایمنی بیماران به دلایل متعدد از جمله خطای دارویی به مخاطره می افتد. این مطالعه با هدف شناسایی خطاهای دارویی پرستاران، گزارش دهی آن ها و ارایه راهکارهای پیشگیرانه از دیدگاه پرستاران در بخش های مراقبت ویژه انجام شد.
مواد و روش ها
مطالعه حاضر به صورت توصیفی تحلیلی در سال 1394 انجام گردید. نمونه گیری به صورت سرشماری و شامل 235 پرستار شاغل در بخش های مراقبت ویژه مراکز آموزشی درمانی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بود. داده ها با استفاده از پرسش نامه پنج قسمتی (اطلاعات دموگرافیک، ماهیت خطای دارویی، عوامل موثر در بروز خطای دارویی، پیامد خطای دارویی و راهکارهای پیشگیری از خطا) گردآوری شد. از مشارکت کنندگان خواسته شد تا عوامل دخیل در خطای دارویی، پیامد خطای دارویی و راهکارهای پیشگیری از آن را شناسایی نمایند.
یافته ها
از 300 پرسش نامه ارسالی به جامعه مورد مطالعه، تعداد 235 پرسش نامه برگشت داده شد (3/78%). 80% از مشارکت کنندگان اذعان داشتند که طی یک ماه گذشته دچار خطای دارویی شده اند و بیشترین عامل به ترتیب، بارکاری زیاد (2/67%)، دستورات دارویی ناخوانا (2/56%) و آماده کردن دارو بدون چک دوباره (3/38%) بود. بیشترین خطای دارویی نیز در بخش های مراقبت های ویژه کودکان و بزرگسالان رخ داده بود. در 1/47% موارد خطا دارای اثر جزئی و در3/5% موارد خطا منجر به طولانی شدن مدت بستری بیمار شده بود. 28% مشارکت کنندگان خطا را گزارش نکرده بودند و 5/58% علت کتمان خطا را ترس از بدتر شدن موضوع و 1/27% ترس از سرزنش و نکوهش مسئول بخش ذکر کردند. گزارش دهی در پرستاران مرد بیشتر بود. بیشترین گزارش دهی در شیفت صبح صورت گرفته بود. مشارکت کنندگان، پایش مداوم پرستاران از نظر رعایت قانون پنج صحیح (7/87%) را مهم ترین راهکار پیشگیری از خطای دارویی عنوان کردند.
نتیجه گیری
با توجه به این که بیشترین علت بروز خطای دارویی مشارکت کنندگان در مطالعه، بارکاری زیاد و دستورات دارویی ناخوانا بود، بنابراین پیشنهاد می گردد مراکز مراقبت سلامتی با تعدیل شرایط محیط کاری پرستاران از قبیل رعایت نسبت صحیح پرستار به بیمار، فراهم نمودن زیرساخت لازم جهت نسخه نویسی کامپیوتری و برقراری سیستم گزارش دهی مناسب در راستای پیشگیری، کاهش خطای دارویی و ارتقاء ایمنی بیمار گام بردارند.
زبان:
فارسی
صفحات:
33 تا 45
لینک کوتاه:
magiran.com/p1486656 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!