بررسی تاثیر ادراک کارکنان از عدالت سازمانی بر رفتارهای شهروندی سازمانی (OCB،S) (مورد مطالعه: معاونت طرح و برنامه و بودجه ناجا)

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
رفتارهای شهروندی سازمانی شامل رفتارهای مثبت شغلی هستند که در راستای دستیابی سازمان به اهداف از پیش تعیین شده، اهمیت زیادی دارند، کارکنان این رفتارها را داوطلبانه و در قالب فعالیت هایی بروز می دهند که در دایره وظایف رسمی شغل آنها قرار ندارند. بنابراین تاثیرگذاری به منظور افزایش این قبیل رفتارها از اهمیت زیادی برخوردار است، نخستین گام به این منظور، شناسایی عوامل موثر بر ایجاد رفتارهای شهروندی سازمانی است. این تحقیق با هدف، بررسی نقش ادراک کارکنان از عدالت سازمانی بر ایجاد و گسترش رفتارهای شهروندی سازمانی انجام شده است.
روش شناسی: روش انجام این پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی می باشد که به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از تکنیک آماری رگرسیون ساده و چند متغیری استفاده شده است. داده های اولیه این تحقیق از روش پیمایشی و با استفاده از ابزار پرسشنامه های استاندارد و همچنین اطلاعات لازم در خصوص مبانی نظری و پیشینه این تحقیق از روش اسنادی- کتابخانه ای گردآوری شده است. جامعه آماری این تحقیق شامل کارکنان معاونت طرح و برنامه ناجا و ادارات طرح و برنامه مستقر در یگان های تخصصی شهر تهران می باشد، نمونه گیری این تحقیق با استفاده از روش نمونه گیری طبقه ای انجام شده و نمونه مورد مطالعه در این تحقیق شامل 220 تن می باشد که با استفاده از فرمول کوکران به دست آمده است.
یافته ها و
نتیجه گیری
بر اساس نتایج این تحقیق، ادراک کارکنان از عدالت سازمانی بر سطح رفتارهای شهروندی سازمانی کارکنان تاثیرگذار می باشد و بر این اساس، متغیر ادراک از عدالت سازمانی 21 درصد از تغییرات رفتارهای شهروندی سازمانی را تبیین می کنند، از بین ابعاد عدالت سازمانی نیز عدالت رویه ای 34 درصد از تغییرات رفتارهای شهروندی سازمانی را پیش بینی می کند اما عدالت توزیعی و تعاملی ارتباط معناداری با این متغیر ندارند.
زبان:
فارسی
صفحات:
69 تا 94
لینک کوتاه:
magiran.com/p1488440 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!