بررسی تاثیر سرم شستشوی هم دمای بدن بر میزان بروز لرز بیماران تحت انجام عمل لاواژ مراجعه کننده به بیمارستان سید الشهداء کرمان سال 1394

پیام:
چکیده:
مقدمه
هیپوترمی یک عارضه ناخواسته در بیماران تحت لاواژ معده می باشد که با پایین آمدن درجه حرارت بدن و لرز می تواند موجب افزایش ضربان قلب و انقباض عروقی گردد. لذا این مطالعه باهدف تعیین تاثیر استفاده از سرم شستشوی هم دمای بدن بر میزان بروز لرز بیماران تحت انجام عمل لاواژ انجام شده است.
مواد و روش ها
در این مطالعه کارآزمایی بالینی 96 بیمار کاندید شستشوی معده در بیمارستان سید الشهدا کرمان از تاریخ مردادماه تا آبان ماه سال 1394 به طور تصادفی در گروه آزمون (46 نفر، دریافت کننده سرم هم دمای بدن) و گروه کنترل (46 نفر، دریافت کننده سرم با دمای اتاق) قرار گرفتند. در حین شستشوی معده، بروز لرز و پارامترهای همودینامیک شامل فشار خون (سیستولیک و دیاستولیک)، ضربان قلب، دمای مرکزی بدن و میزان اکسیژناسیون خون، در فواصل منظم بررسی و ثبت گردید. داده ها با استفاده از آمار توصیفی و تحلیلی در نرم افزار 22SPSS تجزیه و تحلیل شد.
یافته ها
نتایج مطالعه حاضر نشان داد بین شدت لرز و دمای سرم رابطه معنی داری وجود دارد. دمای مرکزی بیماران، فشار خون دیاستول و ضربان قلب در طی شستشوی معده در گروه آزمون بالاتر از گروه کنترل بود. بیشترین فراوانی شدت لرز، مربوط به شدت لرز درجه 1 و کمترین فراوانی هم مربوط به درجه 2 و 4 بودند. ولی در مورد متغیرهای فشار خون سیستولیک و میزان اکسیژناسیون خون، تفاوت معنی داری مشاهده نشد.
نتیجه گیری
شستشوی معده با سرم هم دمای بدن باعث پیشگیری از کاهش دمای مرکزی بدن و کاهش بروز لرز پس از شستشوی معده در بیماران تحت انجام عمل شستشوی معده می شود. بنابراین استفاده از این روش به صورت یک اقدام پیشگیرانه توصیه می شود
زبان:
فارسی
صفحات:
261 تا 268
لینک کوتاه:
magiran.com/p1489060 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!