مهار بیان Rac1 توسط ملیتین در سلول های سرطان گردن رحم، رده سلولی Hela

چکیده:
زمینه و
هدف بررسی
در ایران٬ سرطان دهانه رحم پس از سرطان پستان شایع ترین سرطان بوده و پس از سرطان تخمدان دومین عامل مرگ و میر ناشی از سرطان در زنان می باشد. مهاجرت سلولی نقش مهمی در بسیاری از فرآیند های بیولوژیک و پاتولوژیک از جمله رشد جنینی٬ ترمیمی زخم٬ پاسخ های التهابی٬ متاستاز تومور و عقب ماندگی ذهنی ایفا می کند. یکی از عوامل تنظیم کننده مهاجرت سلولی٬ اعضای خانواده Rho GTPase می باشند. Rac1 یکی از اعضای این خانواده می باشد که نقش مهمی در مهاجرت سلولی ایفا می کند. سم زنبور حاوی پپتیدهای فعال بیولوژیک متعددی شامل ملیتین(ترکیب اصلی موجود در سم زنبور)٬ آپامین٬ آدولاپین٬ پپتید دگرانوله کننده ماست سل ها و آنزیم های فسفولیپاز A2 و هیالورونیداز و همچنین ترکیبات غیر پپتیدی همانند هیستامین٬ دوپامین و نوراپی نفرین می باشد. ملیتین اثرات ضد متاستازی خود را در سرطان کبد از طریق مهار Rac1 اعمال می کند.
روش بررسی
سلول های hela بعد از رشد و رسیدن به تراکم بیش از 80 درصد، به مدت 12 ساعت با غلظت های0(به عنوان کنترل)٬ 5/0 و 1 میکروگرم بر میلی لیتر ملیتین تیمار شدند. پس از جمع آوری ولیزسلول ها با بافر لیز، میزان بیان پروتئینRac1 در مقایسه با کنترل به روش وسترن بلاتینگ سنجش شد. اطلاعات به دست آمده با کنترل β-Actin مقایسه و به صورت درصد محاسبه گردید.
یافته ها
درصد بیان پروتئین Rac1 در حضور غلظت های 5/0 (2/0±34/0) و 1 (1/0±24/0) میکروگرم بر میلی لیتر ملیتین نسبت به کنترل (100) کاهش یافته و این کاهش با توجه به (05/0>p) معنی دار می باشد.
نتیجه گیری
با توجه به نتایج به دست آمده نشان داده شد که ملیتین در این مطالعه باعث مهار بیان Rac1 در سلول های سرطانی گردن رحم hela می شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
40
لینک کوتاه:
magiran.com/p1489806 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!