مقایسه اثرآرام بخشی القا شده توسط دو داروی فنتانیل و رمی فنتانیل در بیماران تحت تهویه ی مکانیکی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
کاهش مدت اثر داروهای آرام بخش و افزایش کیفیت اثر آن ها یکی از وظایف تیم درمانی بخش مراقبت های ویژه است. هدف از انجام این مطالعه، مقایسه اثرات آرام بخشی این داروها در بیماران جراحی اعصاب تحت ونتیلاسیون مکانیکی می باشد.
مواد و روش ها
در این مطالعه کار آزمایی بالینی دو سو کور، تعداد 70 بیمار بستری در بخش مراقبت های ویژه جراحی اعصاب که تحت تهویه ی مکانیکی قرار داشتند، وارد مطالعه شدند. بیماران به صورت تصادفی در یکی از گروه های رمی فنتانیل یا فنتانیل قرار گرفتند. گروه اول انفوزیون رمی فنتانیل به میزان 05/0 میکروگرم بر کیلوگرم در دقیقه و گروه دوم انفوزیون فنتانیل به میزان 1 میکروگرم بر کیلوگرم در ساعت در 24 ساعت اول جهت آرام بخشی و بی دردی دریافت نمودند. در طول مطالعه و در فواصل معین، اسکور آرام بخشی، معیار Minogue و پارامترهای همودینامیکی برای آن ها ارزیابی گردید.
یافته ها
دو گروه از نظر متغیرهای دموگرافیک مانند سن، جنس و وزن بدن اختلاف آماری معنی داری نداشتند. نتایج حاصل از این مطالعه نشان دهنده اختلاف معنی دار دو گروه در اسکور آرام بخشی (0001/0p=) و معیار Minogue (0001/0p=) بوده و هر دو متغیر به طور معنی داری در گروه رمی فنتانیل پایین تر بودند. تعداد ضربان قلب (011/0p=) و میانگین فشار خون شریانی (007/0p=) نیز در گروه فنتانیل به طور معنی داری بالاتر بود.
نتیجه گیری
در مجموع، آرام بخشی ناشی از رمی فنتانیل دارای مزایای نسبی متعددی نسبت به داروی قدیمی تر فنتانیل می باشد و سبب آرام بخشی موثرتر و کنترل بهتر متغیرهای همودینامیک بیماران تحت ونتیلاسیون مکانیکی می گردد.
زبان:
فارسی
صفحات:
73 تا 79
لینک کوتاه:
magiran.com/p1490298 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!