دهنده های نیتریک اکساید منجر به بهبود تخمک گذاری و نرخ حاملگی در خانم های دارای سندرم پلی کیستیک و فاقد تخمک گذاری تحت درمان با کلومیفن سیترات می شوند: کارآزمایی بالینی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

کلومیفن سیترات (CC) اولین دارویی است که جهت القای تخمک گذاری در بیماران دارای سندرم پلی کیستیک (PCOS) استفاده می شود. با این حال، اختلاف برجسته ای بین تخمک گذاری و نرخ حاملگی به دست آمده وجود دارد که می تواند به دلیل اثرات ناخوشایند CC بر مخاط سرویکس و اندومتر باشد.

هدف

هدف این مطالعه ارزیابی ایزوسورباید مونونیترات (ISMN) به عنوان گیرنده نیتریک اکساید (NO) بر تخمک گذاری و نرخ حاملگی در خانم های دارای PCOS و فاقد تخمک گذاری تحت درمان با CC بود.

مواد و روش ها

نود بیمار دارای PCOS به صورت تصادفی به سه گروه تقسیم شدند. بیماران در گروه A) 100 میلی گرم CC از روز پنجم سیکل به مدت پنج روز دریافت کردند. بیماران در گروه B و C علاوه بر CC به ترتیب 10 میلی گرم و 20 میلی گرم ISMN از طریق واژن تا روز تخمک گذاری دریافت کردند.

نتایج

یک افزایش معنی دار در تخمک گذاری و نرخ لقاح در بیماران تحت درمان با CC+ISMN در مقایسه با بیمارانی که فقط CC دریافت کرده بودند وجود داشت (001/0˂p).

نتیجه گیری

به نظر می رسد که استفاده هم زمان از NO و CC، در مقایسه با CCبه تنهایی، تخمک گذاری و نرخ لقاح را در بیماران دارای PCOS بدون افزایش معنی دار در عوارض جانبی بهبود می بخشد.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
9 تا 14
لینک کوتاه:
magiran.com/p1491514 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!