بررسی میزان آگاهی، نگرش و عملکرد متصدیان کشت گلخانه ای شهرستان یزد در رابطه با مخاطرات بهداشتی کاربرد سموم در سال 1391

پیام:
چکیده:
مقدمه
آفت کش های مورد استفاده در کشاورزی، یکی از منابع مهم آلودگی محیط زیست هستند که بر سلامت موجودات زنده از جمله انسان ها، تاثیر منفی دارند. هدف از انجام این مطالعه، بررسی میزان آگاهی، نگرش و عملکرد متصدیان کشت گلخانه ای شهرستان یزد در رابطه با مخاطرات بهداشتی کاربرد سموم در سال1391 بوده است.
روش بررسی
این مطالعه، یک مطالعه توصیفی(مقطعی) است که جمعیت مورد مطالعه در آن تحقیق، متصدیان گلخانه های فعال شهرستان یزد بودند. در این مطالعه به صورت تصادفی، تعداد250 نمونه از2233 متصدی گلخانه انتخاب گردید و سپس با استفاده از پرسشنامه آگاهی، نگرش و رفتارهای کارگران، مورد سنجش قرار گرفت. پس از جمع آوری داده ها و کدگذاری، داده ها وارد نرم افزار SPSS شده و جهت مقایسه میانگین داده از آزمونT-test و ANOVA استفاده شد.
یافته ها
نتایج مطالعه حاضر نشان داد که از کل متصدیان گلخانه، تعداد134 نفر(6/53 درصد) آموزش های مرتبط با کاربرد سموم را دیده بودند. همچنین نتایج نشان دادکه با توجه به نمره آگاهی که حداکثر13 می باشد، هیچ کدام از متصدیان، نمره کامل را دریافت نکردند. همچنین میزان نگرش متصدیان گلخانه نسبت به کاربرد سموم، در حد بالا و به تعداد 243 نفر می باشد. میزان عملکرد 138 نفر از متصدیان گلخانه، در حد متوسط، قرار داشت.
نتیجه گیری
با وجود این که اطلاعات متصدیان گلخانه مورد مطالعه در بعضی زمینه ها، نظیر اقدامات احتیاطی هنگام کار با سموم به نسبت خوب می باشد، در بعضی زمینه ها مانند استفاده از ماسک تنفسی مناسب برای سم پاشی و لباس کار مخصوص کافی نبوده که نشانگر ضرورت تدوین و اجرای برنامه آموزشی، تخصصی است. این مقاله برگرفته از پایان نامه دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید صدوقی یزد می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
65 تا 77
لینک کوتاه:
magiran.com/p1492099 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!