آموزه های قرآن در تامین، حفظ و ارتقاء بعد چهارم سلامت (سلامت معنوی): یک مطالعه مروری

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
بشر امروز، با وجود استفاده از علوم و فنون پیشرفته و دسترسی به منابع علمی و عملی در حوزه بهداشت و پزشکی و همچنین صرف منابع عظیم در حوزه سلامت به آرامش و آسایش (سلامت معنوی) نرسیده است. در این پژوهش تلاش شده است با استفاده از آموزه های قرآن، راه های حفظ و ارتقای بعد چهارم سلامت (سلامت معنوی) مورد مطالعه قرار گیرد.
روش کار
در این مطالعه مروری، با بهره گیری از قرآن کریم و کتب مرجع به بررسی آموزه های قرآن در مورد سلامت معنوی پرداخته شده است. پایگاه های اینترنتی معتبر نیز با استفاده از کلید واژه های: سلامت، ارتقاء، حفظ، معنوی، قرآن، Promote، Quran و Spiritual health برای جستجوی مقالات منتشر شده در این زمینه مورد استفاده قرار گرفتند..
یافته ها
تعداد زیادی از آیات قرآن کریم به طور مستقیم یا غیرمستقیم به موضوع سلامت روان پرداخته اند. سه مولفه اصلی و اساسی: ایمان به یک قدرت متعالی، ذکر و یاد خدا و توکل به خدا در ارتقاء و حفظ سلامت معنوی نقش بسیار موثری دارند. نتایج نشان دادند که پیامدهای این سه مولفه در ارتقاء، حفظ سلامت معنوی عبارتند از: قدرت تصمیم گیری، هدفمند شدن زندگی و معنادار بودن آن، ارتباط با یک قدرت متعالی، شجاعت و دوری از ترس های بی مورد، برقراری روابط صحیح با دیگران و برخورداری از تعادل در زندگی.
نتیجه گیری
نتایج بررسی ها نشان داد در قرآن کریم آموزه های بسیار و راهکارهای اساسی در مورد تامین، حفظ و ارتقای سلامت معنوی وجود دارد که نهادینه شدن آنها در زندگی انسان باعث آرامش و آسایش می گردد. به طور قطع می توان گفت مداخله ای جز توکل و ایمان و ذکر و یاد خدا برای ارتقاء و حفظ سلامت معنوی وجود ندارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
9 تا 18
لینک کوتاه:
magiran.com/p1492324 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!