بررسی ارتباط بین یافته های سونوگرافی دینامیک ترانس واژینال با علائم و نشانه های بیمار بعد از جراحی های اسلینگ میدیورترال با استفاده از نوار TVT

پیام:
چکیده:
مقدمه
بی اختیاری استرسی ادرار، مشکل عمده ای است که بر روی جنبه های مختلف اقتصادی - اجتماعی و زندگی خصوصی بسیاری از زنان تاثیرگذار است. جهت درمان این مشکل از روش های مختلف جراحی از جمله TVT استفاده می شود. مطالعه حاضر با هدف بررسی ارتباط بین یافته های سونوگرافی دینامیک ترانس واژینال با علائم و نشانه های بیماران مبتلا به بی اختیاری ادرار بعد از جراحی اسلینگ میدیورترال با استفاده از نوار TVT انجام شد.
روش کار
در این مطالعه تمام زنان بین 88-17 سال که طی دو سال گذشته (سال های 92-1390) در بیمارستان هاشمی نژاد تهران تحت جراحی TVT(جراحی نوار واژن تنش- آزاد) جهت درمان بی اختیاری ادراری قرار گرفته بودند و حداقل سه ماه از عمل جراحی آن ها گذشته بود، وارد مطالعه شدند. پرسشنامه ای جهت بررسی متغیرهای سن، شاخص توده بدنی، تعداد زایمان، وجود علائم تحریکی و انسدادی توسط اورولوژیست تکمیل شد. سپس توسط متخصص رادیولوژیست از بیماران فوق سونوگرافی ترانس واژینال جهت تعیین فاصله نوار از مجرا و گردن مثانه به عمل آمد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS (نسخه16) و آزمون نان پارامتریک انجام شد. میزان p کمتر از 05/0 معنی دار در نظر گرفته شد.
یافته ها
از بین 190 بیمار، 22 نفر (10%) دارای علائم تحریکی، 14 نفر (3/7%) دارای علائم انسدادی و 17 نفر (9/8%) دارای علائم بی اختیاری اضطراری بودند. در سونوگرافی انجام شده میانگین فاصله نوار به شکل c از مجرای ادراری 3/0±3 میلی متر و میانگین فاصله نوار از گردن مثانه 3/0±3/11 میلی متر بود که بر اساس داده های موجود، ارتباط معنی داری بین شیوع علائم تحریکی و متغیرها وجود نداشت (14/0=p).
نتیجه گیری
ارتباط معنی داری بین یافته های سونوگرافی دینامیک از طریق ترانس واژینال با علائم و نشانه های بیمار بعد از جراحی های اسلینگ میدیورترتال با استفاده از نوار TVT که جهت درمان بی اختیاری ادراری در زنان انجام می شود، وجود ندارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 6
لینک کوتاه:
magiran.com/p1492712 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!