بررسی عوامل تنش زا برای والدین نوزادان نارس بستری در بخش مراقبت های ویژه نوزادان بیمارستان افضلی پور کرمان

پیام:
چکیده:
مقدمه
تولد نوزاد یک اتفاق خوشایند است، اما تولد زودرس و متعاقب آن بستری شدن در بخش مراقبت های ویژه برای والدین بسیار استرس آور است. از این رو شناسایی منابع استرس والدین و اتخاذ راهکارهایی جهت کاهش آن ضروری به نظر می رسد. مطالعه حاضر به منظور تعیین منابع استرس والدین نوزادان نارس در بخش مراقبت های ویژه نوزادان بیمارستان افضلی پور شهر کرمان انجام شد.
روش ها
این مطالعه از نوع توصیفی- تحلیلی بوده و 154 نفر از والدین نوزادان نارس که شرایط ورود به مطالعه را داشتند، پرسشنامه سنجش استرس والدین را تکمیل نمودند. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSSنسخه 19 و آمار توصیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
نتا یج: نتایج مطالعه نشان داد والدین استرس متوسطی (69/0±61/2) را تجربه نمودند. از استرسورهای محیطی صدای ناگهانی زنگ مانیتور، از استرسورهای مربوط به تغییر نقش، ناامیدی در حمایت نوزاد در مقابل درد و اقدامات دردناک و از استرسورهای ظاهر و رفتار نوزاد مشاهده نوزاد در حال درد کشیدن، بیشترین استرسورهای والدین بودند. از طرفی والدین براساس برخی ویژگی های فردی از جمله نسبت با نوزاد، سابقه قبلی بستری و نحوه اقامت در بخش، استرس متفاوتی را تجربه نمودند.
بحث و نتیجه گیری
از آنجا که والدین پس از تولد نوزاد نارس و بستری شدن او در بخش نوزادان استرس را تجربه می نمایند، لازم است کادر درمانی علاوه بر ارائه مراقبت به نوزادان به والدین نیز به عنوان مددجو توجه کنند تا از ایجاد استرس در آن ها و عواقبی که بر نوزاد و خانواده دارد پیشگیری نمایند.
زبان:
فارسی
صفحات:
337 تا 348
لینک کوتاه:
magiran.com/p1494443 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!