تاثیر نوسانات اقلیمی بر تراز سطح آب خلیج فارس و تنش های احتمالی مرزی ناشی از آن(مورد مطالعه: منطقه بندر جاسک تا بندر عباس)

نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

در دریای بسته و نیمه بسته خلیج فارسکه مرز آبی میان کشورهابر اساس خط مبدا تحدید حدود شده است، به دلیل غیرمضرس بودن ساحل خط مبدا، بالا آمدن سطح آب دریاها و پیشرفت در خشکی،مشکلات حقوقی برای نواحی ساحلی در آینده قابل پیش بینی است. یکی از سواحلی که در حاشیه شمالی خلیج فارس خط مبدا عادی قلمداد شده، حد فاصل میان بندر جاسک تا بندرعباس است؛ منطقه ای که با بالا آمدن آب دریاها خط مبداش مورد چالش قرار می گیرد و مسائل حقوقی را در آینده خواهد داشت که هدف عمده تحقیق حاضر بررسی این مهم می باشد.

روش

این تحقیق، به لحاظ هدف، کاربردی است. برای انجام تحقیق حاضر و به نتیجه رساندن آن با مطالعات میدانی و روش های کتابخانه ای و اسنادی برای به داده ها استخراج شد، و به منظور تجزیه و تحلیل داده ها واطلاعات وارد نرم افزار GISگردید تا به کمک آن نقشه جدید با نگاهی آینده پژوهانه از تغییر و تحولات از پیشروی آب در نواحی ساحلی ترسیم گردید.

یافته ها و نتایج

بررسی ها نشان داد مناطقی که دارای ارتفاع و شیب صعودی کمتری هستند، هنگام افزایش سطح آب، در معرض پیشروی آب قرار گرفته و درنتیجه احتمال از دست دادن سرزمین در این مناطق وجود دارد. با توجه به این که میزان شیب از بندرجاسک تا بندر عباس یک هزارم درصد است، بنابراین احتمال پیشروی آب در این محدوده نسبت به سایر نقاط در خلیج فارس بیشتر است. همچنین در صورت بالا آمدن سطح آب در خلیج فارس، پسروی آب به سمت ساحل و به موجب آن تغییر خط مبدا مورد انتظار است. بنابراین، این پدیده می تواند زمینه مناقشات احتمالی میان ایران و عمان را فراهم می کند.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 19
لینک کوتاه:
magiran.com/p1494707 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!