ارتباط ویژگی های فردی- اجتماعی دانشجویان علوم پزشکی کشور با افت تحصیلی دانشجویان: مرور نظام مند

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
شناسایی علل و همبسته های افت تحصیلی که از ناکامی های نظام آموزشی محسوب می شود، یکی از موضوعات کاربردی و مهم در حوزه پژوهش های آموزشی است. با توجه به فقدان بررسی جامع همه مستندات منتشر شده با وجود مقالات متعدد در این زمینه در ایران، هدف از مطالعه حاضر، مرور نظام مند متون منتشر شده طی 15 سال گذشته و تعیین نقش عوامل فردی، شخصیتی و اجتماعی مرتبط با افت تحصیلی دانشجویان بود.
روش کار
در این مطالعه، ابتدا مستندات به صورت نظام مند، مرور و اطلاعات آن ها تجمیع شد. با بررسی مقالات منتشر شده مرتبط با علل عدم موفقیت تحصیلی دانشجویان دانشگاه های علوم پزشکی کشور از فروردین سال 1375 لغایت اسفند سال 1389 به صورت همه شماری، 1008 مقاله انتخاب شد که 26 مقاله به صورت متن کامل قابل دسترسی بود و حداقل کیفیت پژوهشی را داشت.
یافته ها
بر اساس یافته های هر دو مرحله، عواملی مانند جنس پسر، بالاتر بودن سن ورود به دانشگاه، متاهل بودن، وجود مشکلات جسمی و روانی، عدم علاقه به رشته تحصیلی، پایین تر بودن معدل دیپلم یا مقطع قبلی، بیشتر شدن فاصله دیپلم تا ورود به دانشگاه، نداشتن مطالعه در طول ترم، استفاده زیاد از اینترنت و نداشتن فعالیت های علمی و پژوهشی از عوامل فردی منجر به افت تحصیلی در دانشجویان هستند. بر اساس مرور نظام مند متون، داشتن شغل دوم، زندگی خوابگاهی و دیپلم غیر از تجربی از علل منجر به افت تحصیلی در دانشجویان بود. در بین عوامل خانوادگی و اجتماعی نیز عواملی همچون تحصیلات پایین پدر و مادر، وجود مشکلات مالی، وجود مشکلات خانوادگی، بعد خانوار بیشتر، فعالیت اجتماعی ضعیف و برون گرا بودن با افت تحصیلی ارتباط داشت.
نتیجه گیری
با وجود مطالعات زیاد در خصوص علل افت تحصیلی، به نظر می رسد استانداردها و تعاریف مورد استفاده از مطالعات متفاوت می باشد و برای ارتقای کیفیت کار باید استانداردسازی صورت پذیرد. در مجموع، دیدگاه های اعضای هیات علمی تا حدود زیادی با واقعیت های مشاهده شده در مقالات همخوانی داشت و نشان داد که تجربه مدرسین دانشگاه در این خصوص قابل اعتماد است. همچنین، با توجه به علل عمده لیست شده، به نظر می رسد بتوان گروه هایی را که احتمال افت تحصیلی در آن ها بیشتر است، شناسایی نمود و برای آنان اقدامات پیشگیرانه به کار برد.
زبان:
فارسی
صفحات:
470 تا 485
لینک کوتاه:
magiran.com/p1494751 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!