تاثیر آتورواستاتین بر پاسخ استرس اکسیداتیو و عملکرد کلیه در مدل تجربی نفروپاتی دیابتی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف

آتورواستاتین دارای اثر چندگانه مستقل از کاهندگی چربی ها همچون ضدالتهاب و آنتی اکسیدان است. تحقیق حاضر با هدف تعیین اثر آتورواستاتین بر عملکرد کلیه و پاسخ استرس اکسیداتیو کلیه در مدل تجربی نفروپاتی دیابتی انجام شد.

روش بررسی

در یک مطالعه تجربی، موش های صحرایی نر نژاد ویستار به صورت تصادفی به چهار گروه (24 سر) شامل: نرمال، نرمال درمان، دیابتی، دیابتی درمان تقسیم شدند. موش ها با تزریق داخل وریدی استرپتوزوتوسین (دوز 40 میلی گرم بر کیلوگرم) دیابتی شده و حیوانات درمان شونده، 8 هفته آتورواستاتین (دوز 40 میلی گرم بر کیلوگرم در روز) دریافت کردند. در پایان آزمایش، نمونه های خونی جهت اندازه گیری گلوکز و کراتینین جمع آوری شدند. غلظت مالون دی آلدئید (MDA) و فعالیت آنزیم کاتالاز کلیه مورد ارزیابی قرار گرفت.

یافته ها

هیپرگلیسمی مزمن کنترل نشده (گلوکز خون بالای 500 میلی گرم بر دسی لیتر)، کراتینین حیوانات دیابتی (30/0±70/1 میلی گرم بر دسی لیتر) را در مقایسه با حیوانات نرمال (07/0±40/0 میلی گرم بر دسی لیتر)، به طور معنی داری افزایش داد (05/0>p). همچنین هیپرگلیسمی موجب کاهش فعالیت آنزیم کاتالاز (57%) به همراه افزایش غلظت MDA (02/0±15/0 نانومول بر میلی گرم پروتئین) در مقایسه با گروه نرمال شد (02/0±04/0 نانومول بر میلی گرم پروتئین). آتورواستاتین به طور معنی داری کراتینین خون حیوانات دیابتی (20/0±70/0 میلی گرم بر دسی لیتر) را در مقایسه با گروه نرمال کاهش داد (05/0>p). در نهایت، در حیوانات دیابتی درمان شده، فعالیت آنزیم کاتالاز افزایش (52%) و غلظت MDA کاهش پیدا کرد (01/0±03/0 نانومول بر میلی گرم پروتئین).

نتیجه گیری

یافته های این مطالعه نشان داد آتورواستاتین قادر است سیستم آنتی اکسیدانی کلیه را طی نفروپاتی دیابتی تقویت کند. لذا به نظر می رسد آتورواستاتین با مهار تولید رادیکال های آزاد از نفروپاتی ناشی از هیپرگلیسمی جلوگیری می کند..

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 11
لینک کوتاه:
magiran.com/p1496460 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!