مدل سازی مطلوبیت زیستگاه قوچ ومیش(Ovis orientalis) مهم ترین طعمه پوزپلنگ آسیایی (Acinonyx jubatus venaticus) با استفاده از روش حداکثر آنتروپی در پناهگاه حیات وحش دره انجیر در استان یزد

پیام:
چکیده:
قوچ ومیش (Ovis orientalis) گونه ای از راسته زوج سمان و خانواده گاوسانان (Bovidae) است. انواع زیرگونه های آن طبق لیست قرمز IUCN در رده حفاظتی آسیب پذیر قرار دارند. پناهگاه حیات وحش دره انجیر یکی از بهترین و امن ترین زیستگاه های این گونه در مرکز ایران است. این مطالعه با هدف تعیین عوامل موثر برحضور قوچ و میش ها با استفاده از روش MAXENT طی سال های 1391 لغایت 1392 برای فصول زمستان (دوره سرما)، بهار (دوره بره آوری)، تابستان (دوره گرما و کم آبی) و پاییز (دوره جفت گیری) انجام شد. متغیرهای زیست محیطی مورد استفاده در مدل سازی برای چهار فصل شامل ارتفاع، شیب، جهت، فاصله ازمنابع آب، جوامع گیاهی، فاصله ازجاده (آسفالت،خاکی) و فاصله ازمعادن بود. نتایج به دست آمده (از نرم افزار مکسنت) نشان می دهد مهم ترین عامل موثر برحضور قوچ و میش ها به عنوان یکی ازمهم ترین منابع غذایی برای گونه یوزپلنگ آسیایی (شدیدا در معرض انقراض) در منطقه، در فصل زمستان، بهار، تابستان و پاییز، متغیر شیب است. براساس پیش بینی صورت گرفته (با استفاده از نرم افزار مکسنت)، نواحی شمالی، مرکزی و جنوب شرقی پناهگاه حیات وحش دره انجیر با بیش ترین احتمال قوچ و میش همراه است که مطلوب ترین زیستگاه گونه و طعمه خواران وابسته به آن (یوزپلنگ آسیایی) در طول چهار فصل محسوب می شود. از نتایج این مطالعه می توان در اجرای اقدامات حفاظتی ومدیریتی جهت افزایش زیستگاه های مطلوب در استان یزد استفاده نمود.
زبان:
فارسی
صفحات:
135 تا 149
لینک کوتاه:
magiran.com/p1497080 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!