بررسی تاثیر رفلکسولوژی کف پا بر شدت یبوست زنان سالمند مقیم آسایشگاه کهریزک

پیام:
چکیده:
پیش زمینه و هدف
یبوست یک مشکل گوارشی شایع در افراد سالمند بوده که موجب اثرات منفی بر کیفیت زندگی آن ها می شود. برای درمان این مشکل در سالمندان روش های بسیاری در طب مکمل و جایگزین وجود دارد. پژوهش حاضر باهدف تعیین تاثیر رفلکسولوژی کف پا بر شدت یبوست زنان سالمند مقیم آسایشگاه کهریزک انجام گرفت.
مواد و روش کار
این پژوهش یک کارآزمایی بالینی شاهد دار تصادفی دو سو کور بوده و نمونه های آن شامل 56 زن سالمند مبتلا به یبوست بر اساس معیارهای تشخیصی Rom III و واجد شرایط مقیم در آسایشگاه کهریزک بودند که به صورت تصادفی در دو گروه 28 نفره آزمون و کنترل قرار گرفتند. ابزار مورداستفاده در این پژوهش شامل پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک و مقیاس سنجش یبوست بود که توسط ارزیاب ناآگاه از روش اجرای مداخله تکمیل شد. داده ها با استفاده از نرم افزار version 20 SPSS و آزمون های آماری مجذور کای، تی مستقل، آنووا و فیشر مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت.
یافته ها
با توجه به آزمون تی مستقل؛ تفاوت میانگین شدت یبوست در دو گروه آزمون و کنترل، در پایان هفته اول تا ششم معنادار بوده و این بدان معناست که اثر مداخله از هفته اول شروع شده و رفلکسولوژی کف پا بر شدت یبوست زنان سالمند مقیم آسایشگاه موثر بود (001/0 >P).
نتیجه گیری
مطالعه حاضر نشان داد رفلکسولوژی می تواند به عنوان یک روش مکمل و غیر دارویی در کاهش شدت یبوست زنان سالمند موثر باشد و پرستاران می توانند ازاین روش ساده، ارزان و بی عارضه به عنوان روشی مکمل در مراقبت از سالمندان مبتلا به یبوست استفاده نمایند.
زبان:
فارسی
صفحات:
825 تا 834
لینک کوتاه:
magiran.com/p1498990 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!