تاثیر کاربرد برگی کود نانوفرتایل حاوی اسید هیومیک بر رشد، عملکرد و غلظت عناصر غذایی در گیاه نعناع (Mentha satiava) در سیستم آکواپونیک

چکیده:
با توجه به خشکسالی های اخیر در ایران و جهان و در نتیجه آن کمبودهای منابع آب، رویکرد به سیستم آکواپونیک برای پرورش ماهی و گیاه به طور همزمان یک راهکار منطقی و عملی به حساب می آید. به همین دلیل، در این آزمایش، امکان کشت گیاه نعناع در سیستم آکواپونیک و اثر کود نانوفرتایل حاوی 60% اسید هیومیک بر رشد آن مورد بررسی قرار گرفت. ابتدا ریزوم های گیاه نعناع در گلدان های حاوی محیط کشت پرلیت خالص کشت شده و پس از رسیدن به مرحله قابل انتقال، گیاهان به بسترهای کشت سیستم آکواپونیک که با سنگریزه پر شده بودند، منتقل شدند. غلظت های مورد استفاده برای محلول پاشی کود نانوفرتایل شامل صفر (آب مقطر)، 500، 1000 و 1500 میلی گرم در لیتر به میزان 100 میلی لیتر در هر تیمار بود. محلول پاشی هر هفته یک بار و به مدت 6 هفته ادامه داشت تا در نهایت بعد از 60 روز گیاهان برداشت و مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج نشان داد که محلول پاشی گیاهان نعناع با کود نانوفرتایل در همه ی غلظت ها نسبت به شاهد باعث افزایش وزن تر و خشک ریشه و بخش هوایی شد. همچنین، کود نانوفرتایل باعث افزایش کلروفیل، قندهای محلول، محصول فتوشیمیایی کوانتومی (Fv/Fm) و شاخص کارآیی فتوسنتزی (PI) نسبت به گیاهان شاهد شد. افزایش رشد و شرایط فیزیولوژیک بهتر گیاهان محلول پاشی شده با کود نانوفرتایل با افزایش غلظت پتاسیم، فسفر، کلسیم، آهن، منگنز و مس در بخش های هوایی گیاهان تیمار شده در ارتباط بود. بنابراین، با توجه به غلظت بیشتر بعضی از عناصر و کلروفیل در برگ های گیاهان تیمار شده با کود نانوفرتایل و در نتیجه آن Fv/Fm و PI بالا، گیاهان تیمار شده با کود نانوفرتایل دارای شرایط فتوسنتزی بهتری بود و ماده خشک بیشتری تولید نمودند و رشد بهتری داشتند.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 10
لینک کوتاه:
magiran.com/p1499187 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!