اثر تلقیح قارچ اندوفایت (Piriformospora indica) بر فعالیت آنزیم های آنتی اکسیدان و تحمل گندم در شرایط کمبود فسفر در سیستم هیدروپونیک

چکیده:
اطلاعات در زمینه اثر قارچ اندوفایت Piriformospora indica بر پاسخ گیاه گندم به شرایط تنش بسیار اندک و گاهی متناقض است. این آزمایش گلخانه ای با هدف بررسی اثر تلقیح قارچ شبه میکوریزی P. indica بر سازوکارهای دفاعی آنزیمی و غیرآنزیمی گندم(Triticum aestivum L.) رقم نیک نژاد در دو سطح کفایت و کمبود فسفر، در قالب طرح پایه کاملا تصادفی به صورت فاکتوریل در سه تکرار و در شرایط هیدروپونیک انجام گردید. پس از گذشت 60 روز از اعمال تیمارها، گیاهان برداشت شدند و وزن خشک شاخساره و غلظت عناصر فسفر، آهن و روی و میزان فعالیت آنزیم های کاتالاز، آسکوربات پراکسیداز، گویاکول پراکسیداز، غلظت کلروفیل a و b و کاروتنوئیدها اندازه گیری شد. نتایج نشان داد که کمبود فسفر باعث کاهش وزن خشک شاخساره، غلظت فسفر و آهن و افزایش غلظت روی شاخساره شد. تلقیح ریشه گندم با قارچ P. indica در شرایط کمبود فسفر، وزن خشک شاخساره و غلظت فسفر بخش هوایی گیاه را به شکل معنی داری افزایش داد. همچنین، غلظت کلروفیل a و b و نیز غلظت کاروتنوئیدها در شرایط کمبود فسفر به طور معنی داری بیشتر از شرایط کفایت این عنصر بود. تلقیح قارچ P. indica به ریشه گندم موجب کاهش غلظت کلروفیلa و b و کاروتنوئیدها در گیاه شد. تلقیح قارچ P. indica در شرایط کمبود فسفر موجب کاهش معنی دار فعالیت آنزیم گویاکول پراکسیداز و در شرایط کفایت فسفر باعث افزایش معنی دار فعالیت کاتالاز و گویاکول پراکسیداز شد. به طور کلی، تلقیح قارچ P. indica می تواند به عنوان یکی از روش های زیستی موثر جهت تعدیل اثرهای مضر کمبود فسفر در گیاه گندم و افزایش تحمل آن به این تنش پیشنهاد گردد.
زبان:
فارسی
صفحات:
75 تا 86
لینک کوتاه:
magiran.com/p1499210 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!