بررسی نظرات پزشکان عمومی شاغل در رابطه با سرفصل های بیماری های مغز و اعصاب و کفایت بالینی آن ها در تشخیص و درمان

پیام:
چکیده:
مقدمه
ارزیابی مکرر آموزش پزشکی برای ارتقاء و بهبود کیفی آموزش پزشکی ضروری است. بررسی دیدگاه دانش آموختگان درباره ارزش کاربردی مباحث آموزشی و میزان کفایت بالینی شان، یکی از روش های ارزیابی آموزش پزشکی می باشد. پژوهش حاضر با هدف بررسی نگرش پزشکان درباره ارزش کاربردی موضوعات تدریس شده در زمینه بیماری های مغز واعصاب وهمچنین درباره میزان توانمندی شان در تشخیص و درمان بیماری های شایع مغز و اعصاب انجام شده است.
روش ها
این پژوهش توصیفی – مقطعی در سال 1392 به طور تصادفی بر روی پزشکان عمومی مشمول طرح که از ابتدای سال 81 تا انتهای سال 91 فارغ التحصیل شده اند و در طی تحصیل دوره ی کارورزی مغز و اعصاب را گذرانده و در زمان مطالعه در یکی از رسته های بهداشتی و یا درمانی در استان گیلان مشغول به کار بودند، انجام شد. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه حاوی سه بخش اطلاعات دموگرافیک، ارزیابی کاربرد عملی سرفصل های تعیین شده توسط شورای آموزش و برنامه ریزی پزشکی از دیدگاه پزشکان،و ارزیابی کفایت تشخیصی و درمانی پزشکان در رابطه با سرفصل های تعیین شده بود. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار)، استنباطی (Independent test و Mann Whitney) و توسط نرم افزار spss انجام شد.
یافته ها
در این مطالعه 148 پزشک عمومی مورد بررسی قرار گرفتند. در ارزیابی ارزش کاربردی سرفصل های تعیین شده بر اساس نظرات پزشکان مشمول طرح بدون در نظر گرفتن رسته ی کاری، به ترتیب فیزیوپاتولوژی، تشخیص و درمان سردرد (82/ 91 درصد)، سرگیجه (5/88 درصد) و عوارض عصبی بیماری های داخلی(8 / 58 درصد)، دارای بیشترین ارزش کاربردی با اهمیت و بسیار با اهمیت بودند. در ارزیابی کفایت تشخیصی و درمانی پزشکان مشمول طرح بدون در نظر گرفتن رسته ی کاری، بیشترین درصد کفایت تشخیصی و درمانی به ترتیب به سردرد (7/77 درصد)، سرگیجه (5/61 درصد) و انجام معاینه ی عصبی و اخذ شرح حال بیماری عصبی (50 درصد) تعلق داشت. در بررسی وضعیت کلی کفایت تشخیصی درمانی پزشکان مشمول طرح در رابطه با سرفصل های آموزشی بیماری های مغز و اعصاب، مشخص شد که اکثریت آن ها (5/65 درصد) دارای کفایت تشخیصی درمانی ضعیفی هستند.
نتیجه گیری
با توجه به نتایج، اکثریت پزشکان مشمول طرح دارای کفایت تشخیصی و درمانی ضعیفی هستند، بنابراین پیشنهاد می شود که بازنگری به صورت اختصاص دادن وقت و توجه بیشتر در رابطه با سرفصل های آموزشی با ارزش کاربردی بالا و حذف و یا محدود نمودن سرفصل های آموزشی که ارزش کاربردی کمی دارند اعمال شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
30 تا 40
لینک کوتاه:
magiran.com/p1500008 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!