شاخص های اپیدمیولوژیک بیماری مالاریا در استان کرمانشاه (89-1375)

چکیده:
زمینه
مالاریا از مهم ترین مشکلات بهداشتی کشورهای گرمسیری و نیمه گرمسیری است. براساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، در سال 2011 حدود 800 هزار نفر براثر مالاریا فوت کردند. جهت شناساندن این بیماری در استان کرمانشاه، ویژگی های آن طی 15 سال (89-1375) بررسی گردید.
روش ها
در این مطالعه مقطعی، داده های 168 بیمار مالاریایی براساس فرم های گزارش بیماری مالاریا از مراکز بهداشتی درمانی شهری و روستایی، مرکز بهداشت شهرستان ها و مرکز بهداشت استان کرمانشاه جمع آوری شد. اطلاعاتی نظیر سن، جنس، محل ابتلاء به بیماری، نوع پلاسمودیوم، نوع انتقال، ملیت و نوع تهیه لام ثبت شد. داده ها با استفاده از آمار توصیفی (میانگین، درصد و جداول یک و دو بعدی) و نرم افزار SPSS 16 آنالیزشد.
یافته ها
طی 15 سال، 168 نفر بیمار مبتلا به مالاریا گزارش شده است که 94 نفر آنان مذکر (3/78%) بودند. در 163 نفر (97%) گونه انگل پلاسمودیوم ویواکس و 5 مورد پلاسمودیوم فالسیپاروم بود. بیشترین موارد بیماری مربوط به سال 1375، 87 نفر (8/51%) و شایع ترین شهر، شهرستان پاوه با 43 مورد (6/25%) بوده است.
نتیجه گیری
در حال حاضر بیماری مالاریا در استان کرمانشاه محدود به افرادی است که به مناطق جنوب شرقی کشور مسافرت نموده و یا از این مناطق به استان وارد می شوند. با وجود این که انتقال محلی بیماری مالاریا در سطح کشور و به خصوص در مناطق جنوب شرقی کشور همچنان یک مشکل بزرگ محسوب می شود، استان کرمانشاه هم اکنون جزء مناطقی است که در مرحله حذف این بیماری قرار دارد و برنامه های مبارزه با مالاریا با موفقیت در حال اجراشدن می باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
353
لینک کوتاه:
magiran.com/p1500454 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!