اثر عصاره ی هیدرواتانولی گیاه پنیرک (Malva silvestris L.) بر تشنج ناشی از تزریق وریدی پنتیلن تترازول در موش های سوری نر

چکیده:
زمینه و هدف
گیاه پنیرک که در طب سنتی مورد استفاده قرار می گیرد، دارای فعالیت آنتی اکسیدانی و ضد التهابی است. اثرات این گیاه بر روی روند تشنج هنوز مورد مطالعه قرار نگرفته است. مطالعه ی حاضر اثر ضد تشنجی گیاه پنیرک را مورد بررسی قرار داده است.
روش بررسی
در این مطالعه ی تجربی اثر ضد تشنجی پنیرک با استفاده از مدل تشنج القا شده توسط تزریق درون وریدی پنتیلن تترازول (PTZ) در موش سوری مورد بررسی قرار گرفت. دوزهای مختلف از عصاره ی پنیرک (150 و 300 میلی گرم بر کیلوگرم) به صورت درون صفاقی2 ساعت قبل از القای PTZ تزریق شد. اثر پنیرک بر روی 3 نقطه ی پایانی آستانه ی تشنجی از قبیل مرحله ی میوکلونیک، کلونیک جنرالیزه و کشش تونیک مشاهده شد. اختلاف بین داده ها با 05/0p< معنی دار در نظر گرفته شد.
یافته ها
داده های حاصل از این پژوهش نشان داد که عصاره ی گیاه پنیرک دارای اثرات ضد تشنجی در تمام تیمارهای انجام شده در این آزمایش بود و آستانه ی تشنج را به طور معنی داری افزایش داد. عصاره ی هیدرواتانولی پنیرک به طور معنی دار زمان شروع تشنج میوکلونیک (001/0p<) و کشش تونیک (01/0p<) القا شده توسط PTZ در مقایسه با گروه کنترل را به تعویق انداخت. اما در به تاخیر انداختن پاسخ به مرحله کلونیک تاثیر قابل مشاهده ای از خود نشان نداد.
نتیجه گیری
به طور کلی نتایج حاصل از تحقیق حاضر نشان داد که عصاره ی هیدرواتانولی پنیرک در به تاخیر انداختن تشنج ناشی از تزریق درون وریدی PTZ در موش کوچک آزمایشگاهی موثر است.
زبان:
فارسی
صفحات:
98 تا 107
لینک کوتاه:
magiran.com/p1501078 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!