تاثیر عصاره ی سیر بر اسپرماتوژنز و هورمون های جنسی در موش نر کوچک آزمایشگاهی تحت استرس گرمایی

چکیده:
زمینه و هدف
استرس گرمایی می تواند به عنوان فاکتور محیطی بر پتانسیل تولید مثلی موثر بوده وگیاه سیر نیز در کاهش اثرات استرس محیطی مطرح می باشد. در پژوهش حاضر تاثیر افزودن عصاره هیدروالکلی سیر به آب آشامیدنی برهورمون های تولید مثلی و اسپرماتوژنز تحت استرس گرمایی در موش نر مورد بررسی قرار گرفت.
روش بررسی
در این تحقیق تجربی از 50 سر موش آزمایشگاهی نر بالغ در 5 گروه استفاده شد. گروه کنترل و چهار گروه تیماری که درطول 30 روز به مدت 4 ساعت در روز در شرایط استرس گرمایی (C3±36) قرار گرفته و دوزهای صفر، 200، 400 و 800 میلی گرم در کیلوگرم عصاره سیر را دریافت نمودند. در پایان دوره، هورمون های تستوسترون، LH، FSH و تعداد سلول های اسپرماتوسیتی اولیه اندازه گیری گردید. آنالیز آماری با نرم افزار SPSS انجام شد.
یافته ها
استرس گرمایی در دوز صفر موجب کاهش معنی داری در میزان تستوسترون، LH و FSH گردیده در حالی که عصاره سیر باعث افزایش معنی داری در میزان تستوسترون وLH در دوزهای400 و800 و FSH در دوزهای 200، 400 و 800 نسبت به گروه کنترل و دوز صفر شد. اسپرماتوسیت های اولیه در دوز صفر کاهش معنی داری نسبت به گروه کنترل داشته ولی در دوز 200 و 400 و 800 نسبت به دوز صفر دارای افزایش معنی داری بود (05/0>P).
نتیجه گیری
استرس گرمایی موجب کاهش در میزان هورمون های تولیدمثلی نر و سلول های اسپرماتوژنیک شده ولی عصاره سیر بصورت وابسته به دوز می تواند این کاهش را جبران نموده و نقش تعدیل کننده ای بر پتانسیل تولید مثلی تحت استرس گرمایی داشته باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
88 تا 97
لینک کوتاه:
magiran.com/p1501079 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!