تعیین فراوانی سندروم متابولیک و فاکتورهای خطر قلبی- عروقی در جمعیت پزشکان شهر زنجان

چکیده:
زمینه و هدف
سندروم متابولیک به مجموعه ای از ناهنجاری های متابولیک شامل: مقاومت به انسولین، هیپرتانسیون، دیس لیپیدمی و چاقی مرکزی اطلاق می شود. افراد مبتلا به سندروم متابولیک در معرض خطر بالاتری برای مرگ ومیر حاصل از بیماری های قلبی و عروقی قرار دارند. با توجه به اهمیت تشخیص زود هنگام سندروم متابولیک و در معرض خطر بودن جمعیت پزشکان و جایگاه سلامتی آنان در راستای سلامت سایر افراد جامعه، این مطالعه با هدف بررسی شیوع سندروم متابولیک و عوامل خطر قلبی- عروقی در پزشکان شهر زنجان انجام شد.
روش بررسی
مطالعه ی انجام شده یک مطالعه ی توصیفی مقطعی بود که در 321 نفر پزشک، شامل 182 نفر مرد و 139 نفر زن صورت گرفت. فراوانی سندروم متابولیک بر اساس معیارهای ATPIII و همچنین فراوانی فاکتورهای خطر قلبی و عروقی در این افراد بررسی شد و داده ها با نرم افزار 5/11 SPSS آنالیز شد.
یافته ها
شیوع سندروم متابولیک در پزشکان مورد مطالعه 7/18 درصد بود. شایع ترین معیار سندروم متابولیک در مردان را تری گلیسیرید بالا ودر زنان HDL پایین تشکیل می داد. همچنین فعالیت فیزیکی کم، به عنوان شایع ترین فاکتور خطر قلبی- عروقی در هر دو جنس به دست آمد. این مطالعه، خطر ابتلا به سندروم متابولیک در مردان پزشک را بیشتر از زنان پزشک نشان داد.
نتیجه گیری
با توجه به نتایج به دست آمده در پزشکان شهر زنجان، باید تمهیداتی در خصوص رفع اختلالات قابل اصلاح و یا پیشگیری، تشخیص و درمان سریع فاکتور های خطر سندروم متابولیک، به ویژه در مردان پزشک انجام شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
10 تا 20
لینک کوتاه:
magiran.com/p1501133 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!