بررسی تاثیر ناندرولون، کلسیم و ویتامین C بر روند جوش خوردگی شکستگی استخوان تیبیا

چکیده:
زمینه و هدف
اختلال در جوش خوردگی استخوان یکی از مشکلاتی است که بیماران دچار شکستگی با آن مواجه می باشند. در روند جوش خوردگی استخوان عوامل متعددی نقش دارند که یکی از مهم ترین آن ها تغذیه است. هدف از انجام این مطالعه، بررسی تاثیر ناندرولون، کلسیم و ویتامین C بر روند جوش خوردن استخوان می باشد.
روش بررسی
برای انجام این مطالعه 139 بیمار مرد 18 تا 50 سال که دچار شکستگی بسته تیبیا و فیبولا شده بودند و تحت عمل جراحی فیکساسیون تیبیا قرار گرفته بودند به طور تصادفی در 4 گروه تقسیم شدند. به بیماران گروه اول ناندرولون دکانوات، به بیماران گروه دوم کلسیم کربنات به همراه ویتامین D، به بیماران گروه سوم ویتامین C و به بیماران گروه چهارم به عنوان گروه کنترل هیچ دارویی داده نشد. بیماران بعد از 5 ماه از نظر شواهد رادیوگرافیکی و بالینی جوش خوردگی با هم مقایسه شدند. نتایج به وسیله ی نرم افزار SPSS 22 مورد بررسی قرار گرفت. برای مقایسه ی گروه های سنی از تست ANOVA و برای مقایسه ی میزان جوش خوردگی در گروه های مختلف از تست های Chi Square و Binary Logisticاستفاده گردید.
یافته ها
در 3 ماه اول پس از جراحی، میزان جوش خوردگی در گروه ناندرولون به طور معنی داری بیشتر از گروه کنترل بود،ولی این اختلاف از ماه سوم به بعد معنی دار نبود، در حالی که در گروه های کلسیم و ویتامین C اختلاف معنی داری در کل طول دوره مطالعه مشاهده نشد.
نتیجه گیری
استفاده از ناندرولون می تواند روند طبیعی جوش خوردگی در استخوان را تسریع کند ولی استفاده از کلسیم و ویتامین C تاثیری بر روند طبیعی جوش خوردگی ندارند.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 9
لینک کوتاه:
magiran.com/p1501134 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!