برنامه ی قلب سالم اصفهان: حجم نمونه و ساختارهای نمونه گیری

چکیده:
مقدمه
از راه کارهای مهم در پیش گیری و کنترل بیماری های قلبی- عروقی (CVD یا Cardiovascular diseases)، آموزش از طریق مداخلات در سطح جامعه است. هدف مطالعه ی حاضر، تبیین حجم نمونه و ساختار نمونه گیری برنامه ی قلب سالم اصفهان (IHHP یا Isfahan Healthy Heart Program) به عنوان یک مطالعه ی مداخلاتی وسیع جامعه نگر، جهت اصلاح شیوه ی زندگی و پیش گیری و کنترل بیماری های قلبی- عروقی و عوامل خطر آن بود.
روش ها
IHHP شامل چهار گروه هدف بالغین، کارکنان بهداشتی، بیماران قلبی و دانش آموزان در شهرستان های اصفهان و نجف آباد (مورد) و اراک (شاهد) و مشتمل بر سه مرحله ی بررسی وضعیت موجود در سال های 80-1379، اجرای مداخلات در سال های 85-1381 و بررسی وضعیت بعد از مداخله در سال های 87-1386 بود. هم زمان با اجرای مداخلات، چهار بررسی به منظور ارزیابی تغییرات آگاهی و عملکرد افراد نیز انجام گردید.
یافته ها
حجم نمونه ی مراحل اول و سوم، در بالغین 12514 و 9572 نفر و با روش نمونه گیری سهمیه ای، طبقه ای، خوشه ای، تصادفی، متناسب با حجم، سیستماتیک و تصادفی ساده؛ در دانش آموزان 1946 و 1992 نفر و با روش نمونه گیری سهمیه ای، طبقه ای، خوشه ای، تصادفی، متناسب با حجم، تصادفی ساده؛ در کارکنان بهداشتی 923 و 2015 نفر و در بیماران قلبی 814 و 502 نفر و با روش نمونه گیری تصادفی ساده بود. افراد بالای 35 سال، مرحله ی اول بالغین برای شرکت در یک مطالعه ی طولی 10 ساله به نام مطالعه ی Cohort اصفهان جهت بررسی بروز و محاسبه ی ارزیابی خطر حوادث بیماری های قلبی- عروقی انتخاب و پی گیری شدند.
نتیجه گیری
برنامه ی قلب سالم اصفهان از مطالعات مداخلاتی وسیع جامعه نگر در ایران به شمار می آید و شامل مشترکات زیادی با مطالعات مطرح در سطح دنیا می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
2152 تا 2166
لینک کوتاه:
magiran.com/p1501585 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!