اثرات پایری پروکسی فن و ایمیداکلوپراید روی مرگومیر و تولیدمثل (Menochilus sexmaculatus (Coleoptera: Coccinellidae، شکارگر Agonoscena pistaciae

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
در تحقیق حاضر، تاثیر حشره کش های ایمیداکلوپراید و پایری پروکسی فن روی پارامترهای زیستی حشرات کامل کفشدوزک Menochilus sexmaculatus در شرایط آزمایشگاه مورد بررسی قرار گرفت. کفشدوزک به روش تغذیه ای و با خوردن پسیل پسته Agonoscena pistaciae به عنوان طعمه آلوده با غلظت های مختلف هر یک از حشره کش ها تیمار شد. برای ایمیداکلوپراید غلظت های حداکثر توصیه شده در مزرعه (MFRC) (140ppm = MFRC 1/1)، 2/1 و 4/1 MFRC مورد آزمایش قرار گرفت. برای پایری پروکسی فن غلظت های 1/1 MFRC (ppm 50)، 2/1 و 1/2 MFRC استفاده شد. پس از 24 ساعت، ایمیداکلوپراید در بالاترین غلظت توصیه شده در مزرعه باعث 100 درصد مرگ و میر در این شکارگر شد، درحالی که پایری پروکسی فن تاثیری در مرگ و میر آنها نداشت. بعد از 24 ساعت، حتی در غلظت های پایین تر ایمیداکلوپراید (2/1 و 4/1 MFRC) نیز تمام حشرات از بین رفتند. به علاوه، ایمیداکلوپراید در غلظت های10/1، 20/1 و 40/1 MFRC به ترتیب پس از 3، 7 و 10 روز باعث 100 درصد مرگ و میر در کفشدوزک شد و به علاوه تخم ریزی در آنها مشاهده نشد. هم چنین، پس از دو هفته، در غلظت های زیر کشنده ایمیداکلوپراید (ppm 4/1 MFRC = 100/1) تاثیری در نرخ مصرف طعمه مشاهده نشد. غلظت های 1/1 و 1/2 MFRC پایری پروکسی فن به ترتیب باعث 18 و 23 درصد کاهش در مصرف طعمه شدند. علاوه بر این، با بالا رفتن غلظت پایری پروکسی فن، باروری و زادآوری شکارگر بالغ کاهش یافت، به طوری که، به ترتیب 43 و 5/24 درصد کاهش در باروری و زادآوری در غلظت های 1/1 و 2/1 MFRC مشاهده شد. ایمیداکلوپراید در غلظت زیر کشنده 100/1MFRC باعث کاهش معنی داری در تخم ریزی M. sexmaculatus گردید، اما، تاثیری در زادآوری مشاهده نشد. از نتایج به دست آمده می توان نتیجه گیری نمود که ایمیداکلوپراید برای این شکارگر بسیار سمی می باشد و پایری پروکسی فن در غلظت توصیه شده در مزرعه در مقایسه با آن سمیت حاد ندارد، اما پایری پروکسی فن زمانی که از راه تغذیه از میزبان آلوده وارد سیستم گوارش حشره می شود دارای اثرات زیرکشنده مانند تاثیر روی تولیدمثل و میزان تغذیه از طعمه یا شکار می باشد که نهایتا منجر به ایجاد اثرات منفی روی رشد جمعیت این شکارگر می گردد.
زبان:
انگلیسی
صفحات:
89 تا 98
لینک کوتاه:
magiran.com/p1502594 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!