انتخاب مناسب ترین دستگاه کاربر نهایی سیستم اطلاعات بیمارستانی از دید کاربران

چکیده:
مقدمه
انتخاب نوع مناسب دستگاه برای حمایت از کاربران در ورود داده هایبالینی سیستم اطلاعات سلامت از اهمیت بسیاری برخوردار است. علاوه بر هزینه، دوام وسادگی، مهارت کاربران در استفاده از رایانه و گردش کاری محیط بهداشتی در این انتخاب تاثیرگذاراست. این مطالعه باهدف شناسایی ترجیحات کاربران در انتخاب دستگاه کاربر نهایی انجام شد.
روش بررسی
پژوهش کاربردی و به روش کیفی گروه کانونی در سال 1393 خورشیدی انجام شد.جامعه ی پژوهش را 16 کاربر سیستم اطلاعات بیمارستانی سه بیمارستان تهران تشکیل دادندکه ازلحاظ میزان مهارت استفاده از رایانه و دانش پزشکی به سه گروه متمایز تقسیم شدند. در جلسات کانونی معیارهای کاربران برای انتخاب دستگاه به بحث گذاشته شد. به منظور مقایسات کمی نتایج بحث وگفتگو، از پرسشنامه درجلسات کانونی استفاده شد و تحلیل توصیفی انجام گرفت.
یافته ها
براساس میانگین پاسخ شرکت کنندگان، اولویت انتخاب دستگاه کاربر نهایی کاربرانی با سطح دانش پزشکی و رایانه ای بالا تبلت(75/3) و رایانه ثابت(67/3) بود. کاربرانی بادانش پزشکی و عدم مهارت کافی در استفاده از رایانه تبلت(4)، ایستگاه کاری بر رویچرخ(5/2)، ایستگاه کاری بر روی دیوار(5/2) و رایانه ثابت(25/2) را انتخاب کردند.کاربرانی با مهارت در استفاده از رایانه و نداشتن دانش پزشکی، رایانه ثابت(37/3)،تبلت(29/3)، PDA(17/3)،ایستگاه کاری بر روی دیوار(4/2) و بر روی چرخ(67/2) را انتخاب کردند.
نتیجه گیری
دستگاه کاربر نهایی در مراکز درمانی براساس نیاز کاربران و نحوه ی تعامل آن ها باسیستم اطلاعاتی انتخاب نمی شود و این مهم ترین دلیل عدم تمایل کادر درمانی به استفاده از سیستم های اطلاعاتی است.
زبان:
فارسی
صفحات:
567 تا 574
لینک کوتاه:
magiran.com/p1503049 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!