بررسی تاثیرعصاره گیاهان جغجغه، تاتوره و استبرق بر سه گونه باکتری بیماریزای ماهی

چکیده:
زمینه مطالعه
استفاده مکرر از آنتی بیوتیک ها در زمینه های مختلف (دامپزشکی و پزشکی) ظهور و بروز پدیده مقاومت را در باکتری های بیماریزا بهبود می بخشد. با توجه به مشکل مقاومت میکروبی، نیاز فوری به کشف داروهای جدید و درمان های جایگزین برای کنترل بیماری های باکتریایی در زمینه آبزی پروری وجود دارد.
هدف
هدف از این مطالعه، بررسی اثرات ضد باکتریایی عصاره های متانولی و هگزانی گیاهان دارویی جغجغه (Prosopis farcta)، تاتوره(Datura stramunium L) و استبرق (Calotropis procera L)، بر باکتری های بیماریزای مهم ماهی از جمله آئروموناس هیدروفیلا (Aeromonas hydrophila)، یرسینیا راکری (Yersinia ruckeri) و استرپتوکوکوس اینیایی (Streptococcus iniae) است.
روش کار
عصاره گیری با استفاده از دستگاه روتاری(تقطیر در خلا) انجام شد. برای تعیین حداقل غلظت مهار رشد (MIC) از روش استاندارد رقیق سازی در محیط مایع استفاده شده و میزان حداقل غلظت باکتری کشی(MBC) با استفاده از مقادیر MIC هر عصاره تعیین شد.
نتایج
نتایج نشان داد که قو ی ترین عصاره، عصاره متانولی میوه جغجغه بر هر سه باکتری مورد مطالعه با میزان MIC، MBC، به ترتیب mg/mL 25،50 بود. حساس ترین باکتری نسبت به عصاره های متانولی و هگزانی گیاهان، باکتری استرپتوکوکوس اینیایی بوده و باکتری آئروموناس هیدروفیلا و یرسینیا راکری مقاوم بودند و عصاره های مورد بررسی، خواص ضد باکتریایی قوی تری بر باکتری گرم مثبت در مقایسه با باکتری های گرم منفی داشتند.
نتیجه گیری نهایی: بر طبق نتایج به دست آمده به نظر می رسد که استفاده از عصاره متانولی میوه جغجغه برای درمان بیماری های باکتریایی در آبزی پروری موثر باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
455 تا 462
لینک کوتاه:
magiran.com/p1503653 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!