بررسی کالبد شناختی تصاویر سی تی اسکن و توپوگرافی اندامهای غیر تنفسی حفره سلومی در لاکپشت برکهای اروپایی (Emys orbicularis)

چکیده:
زمینه مطالعه
خزندگان و خصوصا لاک پشتانی که هم در خشکی و هم در آب زندگی می کنند، دارای سازگاری های ویژهای هستند. بسیاری از افراد لاک پشتان را به عنوان حیوان خانگی نگهداری می کنند. بنابراین اطلاعات کالبدشناسی در مورد لاک پشتان باید افزایش یابد و برای اهداف درمانی مورد استفاده قرار گیرد. یکی از انواع آنها لاک پشت برک های اروپایی (Emys orbicularis) است که بیشتر دستگاه های حیاتی بدن در داخل فضای محفوظ لاک قرار گرفته اند و به همین دلیل به طور عادی توسط دامپزشکان قابل معاینه نیستند. روش های غیر تهاجمی تصویر برداری تشخیصی می توانند فراهم کننده اطلاعات دقیق مربوط به این اندام ها باشند.
هدف
این مطالعه با هدف ارائه اطلاعات کامل توپوگرافی و شیوه قرارگیری اندام های غیر تنفسی حفره سلومی در لاک پشت برکه ای اروپایی با استفاده از روش لایه نگاری رایانه ای (سی تی اسکن) و روش های معمول کالبدشناسی انجام شد.
روش کار
ده لاک پشت نر و ماده بالغ انتخاب شدند. تمامی اسکن ها به وسیله اسکنر دو دتکتوره انجام شد. در بررسی های کالبدشناسی سه لاک پشت نر و سه لاک پشت ماده تشریح و دو نمونه دیگر از هر جنس به صورت عرضی برش داده شدند.
نتایج
در این مطالعات تفاوت هایی در شیوه قرارگیری اندام ها مانند معده، کیسه صفرا، کبد و قلب با سایر گونه ها مشاهده شد. علاوه براین توپوگرافی اندام ها در دو حالت، گردن جمع شده و باز توصیف شد. جمع شدن گردن، بر روی شیوه قرارگیری اندام هایی مانند مری، معده، کبد و قلب تاثیر گذار بود.
نتیجه گیری نهایی: در این مطالعه نمای عمومی ساختارهای غیر تنفسی حفره سلومی لاک پشت برکه ای اروپایی به وسیله سی تی اسکن و به صورت ماکروسکوپیک مورد بررسی قرار گرفت و تفاوت های مهمی با سایر گونه ها یافت شد.
زبان:
فارسی
صفحات:
411 تا 418
لینک کوتاه:
magiran.com/p1503661 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!