جستجوی ژنومی بروسلا در گاوهای سرم مثبت استان چهارمحال و بختیاری

چکیده:
زمینه مطالعه
بروسلوز یکی از مهمترین بیماری های مشترک انسان ودام در خاورمیانه و ایران می باشد.
هدف
هدف از انجام این مطالعه جستجوی ژنومی بروسلا در گاوان سروپوزیتیو بود.
روش کار
برای انجام این تحقیق در طی سال های 1391-1392، از 28519 راس گاو خونگیری انجام شد. سپس نمونه ها توسط تست های رز بنگال، رایت و 2 - مرکاپتو اتانول از نظر حضور آنتی بادی ضد بروسلا، غربالگری شدند. نمونه های با تیتر آنتی بادی برابر یا بیشتر از 80 و40 به ترتیب در تست های رایت و 2 – مرکاپتو اتانول به عنوان نمونه مثبت تلقی و کشتار شدند. بافت های عقده های لنفی، کبد و کلیه از 122 مورد از گاو های کشتار شده جمع آوری شد. بیضه حیوانات نر نیز گرفته شد. نمونه های سروپوزیتیو با مجموعه ای از پرایمر های اختصاصی برای بروسلا آبورتوس، بروسلا ملی تنسیس و سویه های واکسن Rev1 و RB51 توسط آزمون PCR تست شدند.
نتایج
نتایج تست های سرولوژی نشان داد که 450 نمونه در تست رزبنگال مثبت هستند و 447 نمونه در تست رایت دارای تیتر آنتی بادی ≥1:80 هستند و 389 نمونه، در تست 2MEمثبت می باشند. نتایج PCR نشان داد که 46 مورد (37/7%) از 122 نمونه از نظر حضور توالی نوکلئوتیدی خاص بروسلا مثبت اند یا به عبارتی عفونت فعال داشته و به باکتری جنس بروسلا آلوده بودند، در حالی که 62/3 % از نمونه ها منفی بودند. از بین موارد مثبت، 2 مورد (4/35%) به بروسلا ملی تنسیس،2 مورد (4/35%) به سویه واکسن Rev1 و 42 مورد (91/3%) به بروسلا آبورتوس آلوده بودند.
نتیجه گیری نهایی: همان طور که انتظار می رود اکثر گاو ها با گونه آبورتوس آلوده هستند. موارد آلوده با سویه های واکسن Rev1 و B.melitensis احتمالا به دلیل پرورش گوسفند و بز در محیط نگهداری گاوها می باشد. اما 62/3 % از دام های سروپوزیتیو در آزمون PCR به بروسلا آلوده نبودند که می تواند به دلیل بروز واکنش متقاطع در تست های سرولوژی و یا برانگیخته شدن سیستم ایمنی و حذف باکتری از اندام های داخلی باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
395 تا 401
لینک کوتاه:
magiran.com/p1503663 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!